SHELMAN: Αγώνας δρόμου για την επαναλειτουργία του εργοστασίου, υπάρχουν ακόμη απλήρωτα δεδουλευμένα

Στον «Χ» μιλούν οι: Υπουργός Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδης, σύνδικος πτώχευσης Ν. Μπούρμπος, πρόεδρος εργαζομένων Ν. Αλεξανδρής, εκπρόσωπος της επενδυτικής εταιρίας Αντ. Δαπόλας, αντιπρόεδρος του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου Ν. Σοφιανός Επενδυτές και εργαζόμενοι έχουν βάλει πλάτη τα τελευταία χρόνια ώστε να παραμείνει λειτουργικό το εργοστάσιο, χρειάζεται πολιτική βούληση ώστε να ανοίξει – Αδ. Γεωργιάδης: «Αποτελεί προτεραιότητά μου να ανοίξει ξανά το εργοστάσιο»

Αγώνα δρόμου κάνουν επενδυτές και πρώην εργαζόμενοι, προκειμένου να ανοίξει ξανά το κλειστό εργοστάσιο της SHELMAN στην Βιομηχανική Περιοχή Κομοτηνής. Ήταν 2013, όταν η κρίση έδειχνε το πιο σκληρό της πρόσωπο στην άλλοτε παραγωγική αυτή μονάδα, οδηγώντας την στο λουκέτο και δεκάδες εργαζομένους στην ανεργία και την αβεβαιότητα. 

Πολλά έχουν γραφτεί για το εν λόγω εργοστάσιο και πλέον εν έτει 2019, ίσως για πρώτη φορά υπάρχουν ρεαλιστικές ελπίδες να ανοίξει ξανά. Για να γίνει όμως αυτό, χρειάζεται, εκτός από τα απαραίτητα επενδυτικά κεφάλαια, και πολιτική βούληση εκ μέρους της κυβέρνησης, καθώς το εγχείρημα είναι εξαιρετικά δύσκολο.

Ο «Χ» παρουσιάζει όλα τα δεδομένα με νηφαλιότητα, συνομιλώντας επί του θέματος με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, με τον εκπρόσωπο της επενδυτικής εταιρίας Αντώνη Δαπόλα, τον αντιπρόεδρο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου και στενό συνεργάτη του υπουργού Νικόλαο Σοφιανό, τον σύνδικο πτώχευσης της SHELMAN Νίκο Μπούρμπο και τον πρόεδρο των εργαζομένων Νικόλαο Αλεξανδρή.

Το σύντομο ιστορικό μετά το λουκέτο

Η SHELMAN πτώχευσε επίσημα τον Απρίλιο του 2014. Το εργοστάσιο, όμως, είναι κλειστό από το 2013. Για την μονάδα της Ροδόπης είχε κατά καιρούς ακουστεί πως υπήρχε αγοραστικό ενδιαφέρον, αλλά ο «Χ» κράτησε πάντα …μικρό καλάθι στις όποιες υποσχέσεις και φήμες. Ο πρώτος πλειστηριασμός της μονάδας, το 2016 περίπου, προς 11,5εκ ευρώ, δεν βρήκε κανένα επενδυτικό ενδιαφέρον. Μετά από δύο χρόνια, γνωστοί έγιναν νέοι όροι, που περιλαμβάνουν ελάχιστο τίμημα 9,92 εκ ευρώ, για την αγορά της μονάδας, με όρο όμως αυτή να λειτουργήσει. Το τελευταίο αυτό πακέτο είναι πιο ελκυστικό για τους επενδυτές και για πρώτη φορά το ενδιαφέρον φαντάζει ρεαλιστικό μεν, αλλά εξαιρετικά δύσκολο.

Αντ. Δαπόλας: «Έχουμε εκφράσει το ενδιαφέρον»

«Εδώ και τέσσερα χρόνια έχουμε εκφράσει το ενδιαφέρον για την μονάδα», δήλωσε ο εκπρόσωπος της εταιρίας EPS Wood Αντώνης Δαπόλας, μη κρύβοντας όμως πως «τα προβλήματα είναι αρκετά, με την πλήρη αποβιομηχανοποίηση της χώρας». Για το συγκεκριμένο εργοστάσιο, όμως, είπε «μιλάμε για ένα πάρα πολύ καλό εργοστάσιο, κατά την γνώμη μου το καλύτερο των Βαλκανίων, το οποίο θα πρέπει να ανοίξει ξανά». 

Οι επενδυτές ζητούν την πολιτική στήριξη του υπουργού, προκειμένου να προχωρήσει η επένδυση. «Υπάρχουν τα επενδυτικά κεφάλαια, γι’ αυτό είμαστε κι εδώ», ισχυρίστηκε ο επενδυτής, μιλώντας για τον στόχο αγοράς της μονάδας μέσω της εκκαθάρισης, με σκοπό την επαναλειτουργία του εργοστασίου.

Ενημέρωσε ότι εδώ και τέσσερα χρόνια οι επενδυτές κρατούν όρθιο το εργοστάσιο, με την βοήθεια και των εργαζομένων οι οποίοι απασχολούνται στον τομέα της φύλαξης και της συντήρησης. «Το συντηρούμε όλοι μας με νύχια και με δόντια. Οι εργαζόμενοι έχουν επιδείξει εμπράκτως το ενδιαφέρον τους, διατηρώντας το εργοστάσιο σε άριστη κατάσταση. Μιλάμε για μία πραγματική ένωση εργαζομένων και επιχειρηματιών», δήλωσε.

Ν. Σοφιανός: «Το εργοστάσιο έκλεισε από λάθος χειρισμούς» 

Ο Νίκος Σοφιανός αντιπρόεδρος του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου, πρώην συνέταιρος της ΣΕΛΜΑΝ και νυν συνεργάτης του υπουργού Άδωνι Γεωργιάδη δήλωσε πως «το εργοστάσιο έκλεισε από λάθος χειρισμούς του προηγούμενου ιδιοκτήτη. Νομίζω ότι είναι ένα μεγάλο στοίχημα να το ανοίξουμε και να λειτουργήσει ξανά, πρώτον ώστε αρκετές οικογένειες της περιοχής να έχουν εισόδημα και δεύτερον γιατί, το να ανοίξει μία βιομηχανία ξανά στην Θράκη είναι και πολιτικά, ό,τι πιο σημαντικό μπορεί να γίνει σήμερα στην ελληνική οικονομία». Σύμφωνα με τον ίδιο «το εργοστάσιο αυτό είναι ιστορικό, γιατί το όνομα ΣΕΛΜΑΝ στην Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή, έχει συνδεθεί με την ποιότητα των προϊόντων του. Η βιομηχανία πρέπει να ανθίσει ξανά στην Ελλάδα, πόσω δε μάλλον στην Βόρεια Ελλάδα και την Θράκη».

Αναφορικά με το πως μπορεί επί του πρακτέου να γίνει η επένδυση, πληροφόρησε πως γίνεται προσπάθεια «να αντληθούν κάποια κεφάλαια μέσω του ΤΑΝΕΟ (Ταμείο Νέας Οικονομίας). Ο υπουργός θέλει να μας βοηθήσει σε αυτό. Έχουν αρχίσει οι διαδικασίες, ενώ παράλληλα γίνεται μία προσπάθεια άντλησης ιδιωτικών κεφαλαίων». Εκτός από το κόστος αγοράς (περί των 10 εκ. ευρώ), υπάρχουν και άλλα κόστη, όπως συντήρησης, μισθοδοτικό και λοιπά, τα οποία ανεβάζουν το κόστος της επένδυσης.

«Σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον», βλέπει ο σύνδικος πτώχευσης 

Την εκτίμηση ότι το εργοστάσιο μπορεί να ανοίξει ξανά, έκανε στον «Χ» ο σύνδικος πτώχευσης Νίκος Μπούρμπος. «Η διαδικασία της πτώχευσης συνεχίζεται. Προσπαθούμε να εκποιήσουμε την πτωχευτική περιουσία, για να ικανοποιηθούν οι πιστωτές πτώχευσης. Παράλληλα, όμως, γίνεται ένας μεγάλος αγώνας, για να μπορέσει να λειτουργήσει ξανά, να μπει στην διαδικασία παραγωγής».

Σύμφωνα με τον ίδιο «υπάρχει αυτή την στιγμή σοβαρό ενδιαφέρον από Έλληνες επενδυτές και υπάρχει στήριξη του προσωπικού εδώ και τέσσερα χρόνια. Θέλουν να το λειτουργήσουν, έχουν την διάθεση, αλλά χρειάζονται και μία ώθηση από τη νέα κυβέρνηση. Αξίζει να υλοποιηθεί». Ο κος Μπούρμπος πληροφόρησε ότι το εργοστάσιο έχει μία έκταση σχεδόν 300 στρέμματα, εκ των οποίων τα 51.000 τ.μ. είναι καλυμμένοι χώροι με σύγχρονη τεχνολογία.

Ο ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΣΤΟΝ «Χ»

Στον «Χ» μίλησε ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, δηλώνοντας «αποτελεί προτεραιότητά μου να ανοίξει ξανά το εργοστάσιο». Σύμφωνα με την δήλωσή του «αποφάσισα να επισκεφτώ το κλειστό εργοστάσιο της ΣΕΛΜΑΝ, γιατί έχουμε ως στόχο να ανοίξουμε όλες εκείνες τις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα τις παραγωγικές μονάδες, που την εποχή της κρίσης έκλεισαν.

Έχω συναντήσει τους υποψήφιους επενδυτές στο γραφείο μου, έχουμε συζητήσει για ένα αρκετά πιθανό επιχειρηματικό σχέδιο. Ήθελα να έχω ιδία άποψη για την κατάσταση του εργοστασίου. Θέλω να συγχαρώ τους εργαζομένους που το κράτησαν σε τόσο καλό επίπεδο και φρόντισαν να μην λεηλατηθεί, ώστε να είναι εφικτό – με ένα λογικό ποσό – να πάρει μπρος και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας».

ΧΡΩΣΤΟΥΝ ΛΕΦΤΑ ΣΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ

Για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι εργαζόμενοι ενημέρωσε ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Νικόλαος Αλεξανδρής. «Το εργοστάσιο είναι κλειστό, σε πτώχευση, εδώ και χρόνια από το 2013», υπενθύμισε, προσθέτοντας «προσπαθούμε να ανοίξει». Χαρακτήρισε, μάλιστα, το σενάριο να ανοίξει «εφικτό, γιατί οι επενδυτές μέχρι τώρα έχουν στηρίξει την κατάσταση, για να συντηρείται το εργοστάσιο και η φύλαξή του. Προσπαθούν να βρουν τα κατάλληλα κεφάλαια για να ανοίξει το εργοστάσιο».

Προτού κλείσει το εργοστάσιο σε αυτό εργάζονταν περί τα 90 άτομα, στα οποία και οφείλονται δεδουλευμένα. Τα χρωστούμενα είναι γύρω στο 1,5εκ. ευρώ σε εργαζομένους και προμηθευτές. Τέλος, αναφορικά με την επιδότηση των 1.000 ευρώ που έδωσε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ (είχε ανακοινωθεί από την πρώην υπουργό Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου στο αναπτυξιακό συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ στην Κομοτηνή), αυτά τα χρήματα πράγματι δόθηκαν, αλλά μόνο σε όσους ήταν στο ταμείο ανεργίας εκείνο το διάστημα, δηλαδή μόλις σε 10 περίπου πρώην εργαζομένους της ΣΕΛΜΑΝ.

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr, του Διονύση Βοργιά, 7/9/2019}