Με μια «αιρετική» απόφαση ο Αλ. Τσίπρας καθιστά προαιρετική τη Σαρία στη Θράκη

Ιστορικές διαστάσεις τείνει να λάβει πια η ανακοίνωση που έκανε από την Κομοτηνή και το 6ο Αναπτυξιακο Συνέδριο ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, αναφορικά με τη Σαρία – δηλαδή το ελέω θεού δίκαιο το οποίο ακολουθούν οι μουσουλμάνοι της μειονότητας της Θράκης.

Η Σαρία είναι ένα σύνολο κανόνων, που ορίζονται από το Κοράνι και «αρμόδιος» για την τήρησή τους είναι ο τοπικός Μουφτής και η εφαρμογή της για τους μουσουλμάνους ειναι μονόδρομος για τους μουσουλμάνους. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι στην Ευρώπη η εφαρμογή της Σαρία συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα και σε κανένα άλλο κράτος μέλος της Ένωσης.

Γι’ αυτό και η ανακοίνωση του Αλεξη Τσίπρα θεωρείται ρηξικέλευθη, καθώς είναι ο πρώτος Έλληνας πρωθυπουργός, ο οποίος «αγγίζει» τη Σαρία, εφαρμόζοντας αλλαγές, οι οποίες φέρνουν τους μουσουλμάνους της Θράκης πιο κοντά στο ευρωπαϊκό κεκτημένο, αφού τους ανοίγεται η «πόρτα» των αστικών δικαστηρίων ειδικά για θέματα που αφορούν το οικογενεικό και  κληρονομικό δίκαιο.

Τα πέντε σημεία της νομοθετικής ρύθμισης που εισάγει τις αλλαγές στην εφαρμογή της Σαρία, είναι τα εξής:

Πρώτον, θα καθιστά, ρητά και σαφώς, την δικαιοδοσία του Μουφτή προαιρετική και υπό την προϋπόθεση ότι συμφωνούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι. Σε διαφορετική περίπτωση, δηλαδή εάν δεν συμφωνούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι, η υπόθεση θα υπάγεται στα αστικά δικαστήρια.

Δεύτερον, θα ορίζει σαφώς, για πρώτη φορά, ότι τα αστικά δικαστήρια έχουν το τεκμήριο δικαιοδοσίας.  

Τρίτον, θα καθοριστούν με Προεδρικό Διάταγμα οι αναγκαίοι δικονομικοί κανόνες ώστε ο Μουφτής να ασκεί τις αρμοδιότητές του μέσα σε συγκεκριμένο πλαίσιο το οποίο θα προστατεύει απολύτως τα δικαιώματα των διαδίκων.  

Τέταρτον θα διατυπώνεται ρητά ότι οι κληρονομικές σχέσεις των μελών της μειονότητας καθορίζονται από τον αστικό κώδικα και όχι από τον ισλαμικό νόμο, εκτός αν κάποιος επιλέγει εγγράφως το αντίθετο. Βεβαίως, οποιαδήποτε στιγμή το θελήσει, θα μπορεί να αλλάξει την δήλωσή του ή απλώς να συντάξει μια διαθήκη κατά τον αστικό κώδικα οπότε και μόνο αυτή θα ισχύει.  

Και πέμπτον, θα διασφαλίζει ότι όλες οι δημόσιες διαθήκες που έχουν συνταχθεί μέχρι σήμερα, είναι ισχυρές και εφαρμόζονται

Με μία λέξη, η εφαρμογή της Σαρία καθίσταται πλέον προαιρετική για τους μουσουλμάνους της Θράκης, την ώρα από την πλειονότητα των κρατών του δυτικού κόσμου, ο συγκεκριμένος «νομοθετικός» κώδικας έχει κριθεί ως αντιβαίνων τη Χάρτα των Ανθρωπίνων Δικαιώματων.

Η είδηδη προς το παρόν έχει προκαλέσει ένα «μούδιασμα» στους προύχοντες της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης και για κάποιους θεωρείται ως ο προπομπός της εγκαθίδρυσης του θεσμού του εκλεγμένου Μουφτή.

Για τους μη γνωρίζοντες, να σημειωθεί ότι στη Θράκη υπάρχουν συνολικά πέντε Μουφτήδες: ένας στον νομό Έβρο με έδρα το Διδυμότειχο, δυο στην Ροδόπη με έδρα την Κομοτηνή και δύο στην Ξανθη με έδρα την Ξάνθη. Στη Ροδόπη και την Ξάνθη οι «δεύτεροι» Μουφτήδες είναι εκλεγμένοι από τη μειονότητα, παρά το γεγονός ότι το ελληνικό κράτος δεν αναγνωρίζει την υπόστασή τους, αφού το Υπουργείο Παιδείας είναι αυτό που διορίζει τους συγκεκριμένους θρησκευτικούς άρχοντες. Με άλλα λόγια, οι τρεις Μουφτήδες της Θράκης είναι διορισμένοι νομίμως από το Υπουργείο Παιδείας – φέροντες και τα καθήκοντα του ιεροδίκη- και άλλοι δύο κινούνται ως τέτοιοι, αλλά έχουν εκλεγεί από τους κατοίκους της περιοχής.

Όσο τώρα για την «ανησυχία» που διέπει κάποιους για το αν τελικά θα παραχωρηθεί στη μειονότητα το δικαίωμα να εκλέγει η ίδια τους θρησκευτικούς της ταγούς, αυτή συναρτάται στη δράση του Τουρκικού Προξενείου Κομοτηνής στην ευρύτερη περιοχή με ορισμένους να υποστηρίζουν ότι αυτό θα «επηρεάζει» τις εκλογές ώστε η θέση να καταλαμβάνεται από ανθρώπους που θα χαίρουν τις εκτίμησής του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Όποιο κι αν είναι το «πίσω κείμενο» της πρωθυπουργικής εξαγγελίας πάντως, το βέβαιον είναι ότι αυτή ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορική διαδρομή της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης. Το περιεχόμενο αυτού του κεφαλαίου, θα αποκαλυφθεί συν τω χρόνω.