Μητσοτάκης: «Το πόρισμα της Διακομματικής για τη Θράκη θα υλοποιηθεί»

Για την ανησυχία των Θρακιωτών, εάν όσα αποφασίστηκαν θα γίνουν πράξη ή να μείνουν στα χαρτιά, ερωτήθηκε ο πρωθυπουργός – Από τον Νοέμβριο του ’21 το πόρισμα: τρία «έργα», μία δέσμευση και μερικά ερωτηματικά

Για την ανησυχία των Θρακιωτών, εάν όλα όσα αποφασίστηκαν από τη Διακομματική Θράκης θα γίνουν πράξη ή θα μείνουν στα χαρτιά καθώς επίσης για το ρόλο της Θράκης ως ενεργειακού κόμβου και τι κερδίζουν οι πολίτες από αυτό, ερωτήθηκε από τον «Χ» στο περιθώριο της συνέντευξης Τύπου στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Αποκρινόμενος, ο πρωθυπουργός υποστήριξε πως όσα αποφασίστηκαν από το πόρισμα θα γίνουν πράξη, ενώ αναπτύσσοντας το συλλογισμό του έκανε λόγο για «κοσμογονία ειδικά στον Έβρο και στην Αλεξανδρούπολη» κατέληξε στη διαπίστωση ότι «ποτέ οι προοπτικές της Θράκης δεν ήταν πιο θετικές από ό,τι είναι τώρα».

Ακολουθούν οι ερωτοαπαντήσεις:

Ερ1. Με απόφασή σας συγκροτήθηκε Διακομματική Επιτροπή για την Ανάπτυξη της Θράκης, η οποία κυκλοφόρησε το πόρισμά της. Ωστόσο, οι Θρακιώτες ανησυχούν, εάν όσα περιγράφονται στο πόρισμα θα γίνουν πράξη ή θα παραμείνουν στα συρτάρια ως υποσχέσεις. Τί απαντάτε;

Ερ2. Και δεύτερον, τον περασμένο Μάιο από το βήμα του Κογκρέσο στις ΗΠΑ αναφέρατε συγκεκριμένα την Αλεξανδρούπολη και τη Θράκη ως ένα νέο γεωστρατηγικό και ενεργειακό κόμβο, όχι μόνο για την Ελλάδα και αλλά και για την Ευρώπη. Τί να περιμένουν οι κάτοικοι της περιοχής;

Απ. «Γνωρίζετε πολύ καλά το τι συμβαίνει σήμερα στη Θράκη και ειδικά στον Έβρο και την Αλεξανδρούπολη. Είναι νομίζω μία κοσμογονία, από την οποία προφανώς ωφελούνται σημαντικά οι Θρακιώτες.

Το πόρισμα είναι εξαιρετικά χρήσιμο, περιέχει πολύ ουσιαστικές προτάσεις και θα υλοποιηθεί. Ήδη έχουν γίνει σημαντικά πράγματα στη Θράκη, όπως ενδεικτικά αναφέρω την επίλυση της εκκρεμότητας του 12% που ταλάνιζε τις επιχειρήσεις εδώ και πολλά χρόνια.

Βλέπω ένα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τη Θράκη, συνολικό, επενδυτικό, γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό. Δρομολογούνται νέες σημαντικές υποδομές, ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, κρίσιμες υποδομές ως προς τη βελτίωση του κάθετου άξονα που θα ενώνει το βόρειο με το νότιο Έβρο.

Νομίζω ότι ποτέ οι προοπτικές της Θράκης δεν ήταν πιο θετικές από ό, τι είναι τώρα».

Τρία «έργα» και μία δέσμευση

Θυμίζουμε πως η Διακομματική Επιτροπή για την Ανάπτυξη της Θράκης έχει πόρισμα από τις 23 Νοεμβρίου 2021, οπόταν και ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής. Το πόρισμα φέρει τον τίτλο «Στρατηγικός Αναπτυξιακός Σχεδιασμός για την Αν. Μακεδονία-Θράκη», κατατέθηκε από τη Νέα Δημοκρατία και υπερψηφίστηκε από βουλευτές της. 

Πάντως, η τελική Έκθεση που κατατέθηκε περιελάμβανε όχι μόνο τον ψηφισθέντα Στρατηγικό Αναπτυξιακό Σχεδιασμό της πλειοψηφίας, αλλά και τις απόψεις της μειοψηφίας όπως αυτές κατατέθηκαν. Της συγκρότησης της Επιτροπής, ακολούθησαν διαμαρτυρίες από την Ανατολική Μακεδονία για εξαίρεση της περιοχής, γι’ αυτό προς τιμή των συμμετεχόντων το τελικό πόρισμα έλαβε και περιφερειακό χαρακτήρα. Το πόρισμα έρχεται ως συνέχεια του πορίσματος Τσουδερού για την ανάπτυξη της Θράκης και των Νήσων Ανατολικού Αιγαίου (1992). Και τα δύο κείμενα έχει φέρει στο «φως» ο «Χ».

Κοινός τόπος των πορισμάτων του 1992 και του 2021 είναι η φτώχεια των ακριτών, καθώς η ΠΑΜΘ παραμένει 13η φτωχότερη Περιφέρεια (από τις 268) σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Γι’ αυτό οι Θρακιώτες αναμένουν κυρίως έργα οικονομικής στήριξης μέσω πίεσης της Επιτροπής προς την Πολιτεία. Ανησυχία προκάλεσε το ότι το πόρισμα είναι 135 σελίδες και περιέχει πολλές γενικολογίες και λιγότερο στοχευμένες ενέργειες.

Τί όμως έχει γίνει τον τελευταίο χρόνο, παρά την πανδημία; Η κυβέρνηση προβάλλει κυρίως τρία «έργα», όπως έγινε πρόσφατα γνωστό σε συνέντευξη Τύπου στην Κομοτηνή, παρούσης της προέδρου Ντόρας Μπακογιάννη.

Πρώτον, η κυβέρνηση προβάλλει ως κορυφαίο έργο της Διακομματικής την επίλυση του 12%. Πράγματι, τα χρωστούμενα της επιδότησης μισθοδοτικού κόστους εργασίας για επιχειρήσεις της Θράκης, γνωστότερη ως 12%, διευθετήθηκαν. Αλλά μόνο για το χρονικό διάστημα 2010-2015 και για όσες επιχειρήσεις είχαν προσφύγει δικαστικά (τις υπόλοιπες αφορά κυρίως το μη παραγραφέν διάστημα 2014-15). Και ναι μεν διευθετήθηκαν αλλά με τη μορφή συμψηφισμών, όχι δηλαδή ρευστού. Μάλιστα, το 12% πράγματι έργο της παρούσας κυβέρνησης, άρχισε να επιλύεται πριν το πόρισμα της Διακομματικής.

Δεύτερον, ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, ο οποίος πράγματι δίνει κίνητρα εγκατάστασης επιχειρήσεων στην ακριτική Θράκη, με μεγαλύτερο μπόνους στον Έβρο. Οι ενισχύσεις είναι πραγματικές μεν αλλά αναμένεται να δούμε στην πράξη εάν θα κινητροδοτήσουν ή όχι το άνοιγμα νέων μεγάλων επιχειρήσεων και μαζί τους νέων θέσεων εργασίας.

Τρίτον, η εξαίρεση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης από τη μείωση ή ένωση Τμημάτων και τη μείωση εισακτέων. Πράγματι το ΔΠΘ εξαιρέθηκε αρνητικών εξελίξεων, πλην όμως ζητούμενο πρέπει να παραμένει η ανάπτυξη, στελέχωση και περαιτέρω στήριξη του Πανεπιστημίου σε φοιτητές, προσωπικό, χρηματοδότηση και υποδομές.

Τέλος, η δέσμευση που ήρθε δια στόματος της προέδρου Ντόρας Μπακογιάννη, ότι η κατασκευή του φράγματος Κομψάτου θα πραγματοποιηθεί και θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Απομένει μία τελευταία επικαιροποιημένη μελέτη για να «ξεκλειδώσει» το έργο. 

Με δεδομένες τις ασφυκτικές προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης, αναμένουμε να εξετάσουμε τα αντανακλαστικά και της τοπικής αυτοδιοίκησης στο ζήτημα, ώστε να μη χαθεί η χρηματοδότηση.

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr/, του Διονύση Βοργιά, 13/9/2022}