Σκέψεις και προβληματισμοί για το νέο σύστημα πρόσβασης στο Πανεπιστήμιο

Από την κα Τ. Σαρρή, ιδιοκτήτρια φροντιστηρίου και καθηγήτρια φιλόλογο

Διαβάζοντας τις «διατάξεις του υπουργείου παιδείας για το Λύκειο και την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» εύκολα διαπιστώνεται πως η πρόταση του υπουργείου παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με το παλαιότερο και καλά δοκιμασμένο σύστημα των τεσσάρων δεσμών. Αυτό επισημαίνει η Τούλα Σαρρή, ιδιοκτήτρια και καθηγήτρια φιλόλογος του φροντιστηρίου «Τούλα Σαρρή», διατυπώνοντας τις παρακάτω σκέψεις και προβληματισμούς για το νέο σύστημα πρόσβασης στο Πανεπιστήμιο. Σύμφωνα με την ίδια, ο περιορισμός των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων από 5 ή 6 σε τέσσερα που συνοδεύεται από μια λογική διεύρυνση της εξεταστέας ύλης τους, οι τέσσερις ομάδες προσανατολισμού (θετικών σπουδών, σπουδών υγείας, ανθρωπιστικών σπουδών και σπουδών οικονομίας & πληροφορικής) και η πρόσβαση σε τμήματα αποκλειστικά ενός πεδίου σχολών που αντιστοιχεί στην ομάδα προσανατολισμού, αποτελούν χαρακτηριστικά που υπήρχαν και στο προγενέστερο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το σύστημα των δεσμών.

Επίσης, οι Α΄ δηλώσεις προτίμησης Τμημάτων (που ονομάζονται πλέον και ως το πρώτο μηχανογραφικό)  που θα γίνονται μέχρι και τις 30 Ιουνίου στο τέλος της Β΄ Λυκείου, με βάση τις οποίες θα προκύπτουν κάθε χρόνο τα «Τμήματα με θέσεις Ελεύθερης Πρόσβασης» (ΤΕΠ), δεν αποτελεί ιδιαίτερη καινοτομία, αλλά έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης των εξαιρετικά χαμηλόβαθμων και με χαμηλή ζήτηση σχολών που κινδύνευαν να κλείσουν. Έτσι, αντί το σύστημα να υποχρεώνει όλους τους μαθητές να υποβληθούν στη διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων και όσοι συγκεντρώσουν εξαιρετικά χαμηλές βαθμολογίες (4000 με 5000 μόρια) να εισάγονται σε κάποια χαμηλόβαθμα τμήματα, με το νέο σύστημα δίνει τη δυνατότητα σε αυτούς τους μαθητές που είναι αποφασισμένοι να περάσουν σε αυτά τα χαμηλόβαθμα τμήματα να κατοχυρώσουν από την αρχή του έτους την επιτυχία και να εστιάσουν την προσπάθειά τους αποκλειστικά στην κτήση του απολυτηρίου. Με το ίδιο σκεπτικό ούτε ο συνυπολογισμός του βαθμού από το απολυτήριο σε ένα ποσοστό 10% αποτελεί πρωτοφανές φαινόμενο, καθώς είχε εφαρμοστεί και στο παρελθόν πάλι με το σύστημα των δεσμών.

Ωστόσο, υπάρχουν και οι «αδικημένοι» του νέου συστήματος, οι οποίοι ως επί το πλείστον είναι οι μαθητές που διανύουν φέτος της Β΄ Λυκείου και αποτελούν τους υποψηφίους που θα εγκαινιάσουν το νέο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, καθώς ήδη βιώνουν εκκρεμότητες για το νέο σύστημα  που δεν έχουν προσδιοριστεί με σαφήνεια. Για παράδειγμα, το μάθημα της έκθεσης θα συνεξετάζεται με τη νεοελληνική λογοτεχνία, αλλά οι τωρινοί μαθητές της Β΄ Λυκείου δεν έχουν εξοικειωθεί πλήρως με αυτήν τη διαδικασία και τον συγκεκριμένο τύπο θεμάτων. Μια ολοφάνερη, επίσης, αδικία αφορά τους υποψηφίους των ανθρωπιστικών σπουδών, καθώς δεν έχει αποσαφηνιστεί επακριβώς η ύλη στο νέο μάθημα της κοινωνιολογίας που αντικαθιστά τα λατινικά, όπως επίσης και ποια θα είναι τα πρόσθετα κεφάλαια στην ύλη της ιστορίας και των αρχαίων. Επομένως, ένας υποψήφιος των ανθρωπιστικών σπουδών θα χρειαστεί να «καλπάσει» στη Γ΄ Λυκείου, προκειμένου να καλύψει επαρκώς την ύλη στο καινούριο αντικείμενο της κοινωνιολογίας, σε αντιδιαστολή με τους μαθητές των θετικών σπουδών ή των σπουδών υγείας που διδάσκονται τα 3 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματά τους (Μαθηματικά, φυσική, χημεία και  βιολογία) από την Α’ Λυκείου!

Οπωσδήποτε, επισημαίνει η κα Σαρρή, συμπεράσματα δεν μπορούμε να βγάλουμε για το αν αυτή η αλλαγή θα λειτουργήσει προς όφελος των μαθητών ή όχι. Επειδή όμως τα δεδομένα διαρκώς αλλάζουν, οφείλουμε να είμαστε απόλυτα ενημερωμένοι και προετοιμασμένοι για το νέο τρόπο εξέτασης και εισαγωγής που προτείνεται. Με αυτό το σκεπτικό πραγματοποιήθηκε από τον Σύλλογο Φροντιστών Βορείου Ελλάδος (Θράκης) την Κυριακή 31 Μαρτίου στην αίθουσα του ιδρύματος Παπανικολάου ενημερωτική εκδήλωση με κεντρικό ομιλητή τον Χρήστο Ταουσάνη, σύμβουλο σπουδών και σταδιοδρομίας της εταιρίας Employ. Γονείς και μαθητές πλαισίωσαν την εκδήλωση, ενώ εκ μέρους των διοργανωτών δόθηκε η δέσμευση για την πραγματοποίηση και άλλων παρόμοιων ενημερωτικών εκδηλώσεων.

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr, 4/4/2019}