Επικίνδυνες υποδομές στη Ροδόπη εκπέμπουν SOS

Ιρλανδικές διαβάσεις κίνδυνος-θάνατος, δρόμοι γεμάτοι προβληματικά σημεία, χωριά που ζουν με το φόβο πλημμύρας, περιοχές απομακρυσμένες από ασθενοφόρα, αλλά και μία γέφυρα… έξι χρόνια πεσμένη

Δεν είναι μόνο η σιδηροδρομική γραμμή, οι ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις και τα τρένα, που είναι επικίνδυνα στη Ροδόπη. Με δεδομένη την τραγωδία των Τεμπών και τις διαχρονικές εγκληματικές παραλείψεις της ελληνικής πολιτείας να εγγυηθεί την ασφάλεια των πολιτών στις μεταφορές, πρέπει να έρθουν στην επιφάνεια όλες οι προβληματικές υποδομές μεταφορών στη χώρα μας.

Το παράδειγμα της Ροδόπης είναι χαρακτηριστικό, ιδίως στην οδοποιία, αφού η Θράκη γενικότερα είναι πολύ πιο πίσω σε αναπτυγμένες ασφαλείς υποδομές απ’ όλη την υπόλοιπη Ελλάδα.

Οι σοβαρές παραλείψεις στη γέφυρα Κομψάτου

Τον Σεπτέμβριο του ’17 έπεσε σαν «τραπουλόχαρτο» τμήμα της γέφυρας Κομψάτου, μεταξύ Ιάσμου και Πολυάνθου. Από τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα. Παρά τις ευθύνες αρμοδίων που έχει αποκαλύψει ο «Χ», έξι χρόνια μετά ουσιαστικά τίποτα δεν έχει γίνει για απόδοση ευθυνών. Παράλληλα, μόλις φέτος ξεκίνησαν οι πρώιμες ενέργειες για κατασκευή νέας γέφυρας, στο ίδιο σημείο. Δίπλα στην πεσμένη γέφυρα, διέρχεται η σιδηροδρομική γέφυρα. Ο ΟΣΕ ζητούσε με έγγραφό του από το 2017 την… απομάκρυνση του πεσμένου τμήματος της γέφυρας από το σημείο, θέτοντας ζητήματα ασφάλειας.

Το ίδιο ζητούσε από το 2017 η έκθεση πραγματογνωμοσύνης, στην οποία χαρακτηριστικά επισημαινόταν ως πολύ σοβαρός ο κίνδυνος παράσυρσης του κατεστραμμένου τμήματος και η επακόλουθη πρόσκρουσή του στην σιδηροδρομική γέφυρα με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Όμως, μόνο μετά την παρέμβαση εισαγγελέα το 2019, απομακρύνθηκε στα τέλη Νοεμβρίου του ίδιου έτους το κατεστραμμένο τμήμα που βρισκόταν στο ποτάμι.

Ιρλανδικές διαβάσεις αντί για γέφυρες

Η ύπαρξη ιρλανδικών διαβάσεων, και μάλιστα αρκετών παλαιού τύπου, στη Ροδόπη είναι πραγματικά μία… αναχρονιστική πρωτοπορία. Με χειρότερη και πιο επικίνδυνη την ιρλανδική διάβαση Αγίας Μαρίνας Ιμέρου, στον ποταμό Λίσσο, που κάθε χρόνο πλημμυρίζει, έχουν καταγραφεί απεγκλωβισμοί οδηγών και πάρα πολλά ατυχήματα. Φέτος «μάθαμε» ότι εκπονείται ξανά μελέτη, ώστε να κατασκευαστεί γέφυρα σε άλλο σημείο, κατόπιν υποδείξεων των αρμοδίων. Το χρονοδιάγραμμα άγνωστο.

Κι ενώ στην επαρχιακή οδό Πανεπιστημιούπολη-Αρριανά οι ιρλανδικές διαβάσεις τουλάχιστον έγιναν πιο ασφαλείς, σύγχρονου τύπου, το ερωτηματικό γιατί ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα χτίζονται γέφυρες και στη Θράκη… ιρλανδικές διαβάσεις παραμένει. Προβληματικές ιρλανδικές διαβάσεις παλαιού τύπου απαντώνται σε πολλά ακόμη σημεία του Νομού.

Οδοποιία, αντιπλημμυρικά, ασθενοφόρα

Σοβαρά ελλείμματα ασφάλειας αντιμετωπίζουν καθημερινά οι Ροδοπίτες οδηγοί, αλλά ακόμη και λεωφορεία με μαθητές, στο επαρχιακό οδικό δίκτυο του Νομού. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της επαρχιακής οδού Κομοτηνής-Σαπών, όπου παρά τις τμηματικές βελτιώσεις, σε πολλά σημεία δεν υπάρχουν καθαρές διαγραμμίσεις, σωστή οδική σήμανση, ασφαλής αποκατάσταση του οδοστρώματος, αλλά και μέριμνα ώστε να μη πλημμυρίζει το οδόστρωμα σε διάφορα σημεία, όπως στην είσοδο του Ροδίτη, με κίνδυνο παράσυρσης διερχόμενων οχημάτων. Αντίστοιχα ζητήματα ασφάλειας υπάρχουν στην επαρχιακή οδό Φαναρίου-Μαρώνειας, όπου ουσιαστικά είναι αδύνατη η συνολική χρήση της, αλλά και σε πολλά σημεία του ορεινού όγκου, ενδεικτικά.

Την ίδια ώρα, οι αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις ουσίας ξεκίνησαν στο Νομό, μόνο μετά από σοβαρά πλημμυρικά φαινόμενα όπως παλιότερα σε Μαυρομμάτι, Ίασμο ή Αμάραντα. Φυσικά, κι αυτές οι παρεμβάσεις είναι τμηματικές και θα κριθούν στην πράξη, στην επόμενη μεγάλη νεροποντή, καθώς δεν λείπουν τα ερωτηματικά των κατοίκων.

Επικίνδυνο για τους χρήστες του είναι πολλούς μήνες του χρόνου το λιμάνι Ιμέρου, για το οποίο έχουν υπάρξει δεκάδες προειδοποιήσεις, ενώ ερωτηματικά εκπέμπουν οι αλιείες για την ασφάλεια μεγάλων σκαφών ακόμη και στο λιμάνι Φαναρίου.

Σε ζητήματα υποδομών υγείας, που συνδυάζονται με την οδοποιία την οποία χρησιμοποιούν τα ασθενοφόρα για διακομιδή ασθενών, οφείλουμε να καταγράψουμε την έλλειψη έστω ενός Κέντρου Υγείας σε ολόκληρο το παραλιακό μέτωπο και τον ορεινό όγκο του Νομού, ενώ την ίδια ώρα υπάρχουν αποστάσεις χωριών ακόμη και 1μιση ώρα μακριά από τη βάση του ΕΚΑΒ στην Κομοτηνή.

{Πηγή δημοσίευσης: https://xronos.gr/, του Διονύση Βοργιά, 7/3/2023}