Αντιδράσεις για τον αποχαρακτηρισμό ως δυσπρόσιτων σχολείων στη Ροδόπη

Το υπουργείο Παιδείας αποχαρακτήρισε όλα τα δυσπρόσιτα (γλύτωσαν Σαμοθράκη, Κυπρίνος και Δίκαια) και υποβάθμισε τις μοριοδοτήσεις σχεδόν σε όλες τις σχολικές μονάδες στην Θράκη – Κίνδυνο συγχώνευσης για τα λύκεια Ιάσμου, Ξυλαγανής και Σαπών, βλέπει ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Μιχάλης Βασιλειάδης

Στον αποχαρακτηρισμό σχολείων της Ροδόπης ως δυσπρόσιτων, προχώρησε το υπουργείο Παιδείας προκαλώντας αντιδράσεις. Δεκαεπτά σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά καμία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο νομό Ροδόπης, κατατάσσονται στην κατηγορία των δυσπρόσιτων, σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Παιδείας για την αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων η οποία έχει σταλεί στο Εθνικό Τυπογραφείο κι αναμένεται να δημοσιευτεί σε ΦΕΚ.

Σύμφωνα με τον αναλυτικό πίνακα που εμπεριέχεται στην απόφαση, καμία σχολική μονάδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Ροδόπης δεν συγκαταλέγεται στις δυσπρόσιτες μονάδες, εν αντιθέσει με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευσης του νομού που αριθμεί συνολικά 17 σχολικές μονάδες που εντάσσονται στις δυσπρόσιτες.

Αναιρεί τα λόγια του ο υπουργός Παιδείας

Λαμβάνοντας την παραπάνω απόφαση ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου αναίρεσε τα ίδια του τα λόγια όταν στις 13-6-2017 απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Ιλχάν Αχμέτ για τα σχολεία Σαπών-Ιάσμου-Ξυλαγανής, έλεγε ότι δεν θα θιγούν τα δυσπρόσιτα σχολεία της Θράκης

Αναλυτικά ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κωνσταντίνος Γαβρόγλου έλεγε: «Πράγματι τα σχολεία που αναφέρατε είναι σε δυσπρόσιτες περιοχές. Το έγγραφο συνεχίζει να τα χαρακτηρίζει ως σχολεία σε δυσπρόσιτες περιοχές και δεν βλέπω κανένα λόγο γιατί να μην συνεχίσουν να υπάρχουν, αν τα στοιχεία τα σημερινά συνεχίσουν να υφίστανται. Οπότε νομίζω ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας.  Είναι σοβαρό αυτό που είπατε ότι η περιοχή έχει πολλά προβλήματα. Προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε πολλά από τα προβλήματα. Υπάρχουν δυσκολίες σε αυτά. Μέσα στα άπειρα προβλήματα δεκαετιών που προσπαθούμε να θεραπεύσουμε, είναι να μπορέσουμε πάλι να βάλουμε κάποιους κανόνες για τα δυσπρόσιτα. Γιατί ξέρετε ότι και σε αυτό το θέμα παίχτηκαν διάφορα παιχνίδια. Όχι επάνω στην Θράκη, αλλά υπήρχαν σχολεία που στα χαρτιά ήταν δυσπρόσιτα ενώ στην πράξη δεν ήταν καθόλου. Άρα, η αυστηρότητα που έχει επέλθει συνιστά και μία προσπάθεια να κανονικοποιηθεί το καθεστώς των δυσπρόσιτων. Πάντως, όπως σας είπα δεν έχει σχέση με τα σχολεία πάνω στην Θράκη».  

Ο κίνδυνος για τα λύκεια Ιάσμου, Ξυλαγανής και Σαπών

Για το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας αποχαρακτήρισε τουλάχιστον πέντε δυσπρόσιτα σχολεία στη Ροδόπη, δύο στις Σάπες, δύο στον Ίασμο και ένα στην Οργάνη, εμφανίστηκε επικριτικός ο Μιχάλης Βασιλειάδης πρόεδρος ΕΛΜΕ Ροδόπης.  Ο κος Βασιλειάδης μιλώντας στον «Χ» εμφανίστηκε βέβαιος ότι «ο υποβιβασμός σχολικής μονάδας και μοριοδότησης κλείνει σχολεία» και εξήγησε τι σημαίνει αυτό «η μοριοδότηση σχολικών μονάδων συναρτάται με τον αριθμό των ελάχιστων μαθητών που χρειάζεται για να δημιουργηθεί ένα τμήμα κατεύθυνσης ή ένα τμήμα στα ΕΠΑΛ. Για παράδειγμα στα λύκεια Ιάσμου, Ξυλαγανής και Σαπών θα έχουμε θέμα φέτος γιατί κάποια παιδιά θα υποχρεωθούν να αλλάξουν κατεύθυνση ή να πάνε σε άλλη πόλη διότι από τα 10 μόρια πήγαν στα 4. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί ο αριθμός των μαθητών στους προσανατολισμούς, πχ οι μαθητές που έρχονται από την Χλόη και τον Κέχρο στο λύκειο Σαπών ενδεχομένως να αναγκαστούν να μεταφερθούν στην Κομοτηνή, δηλαδή 150 χιλιόμετρα πήγαινε-έλα. Επίσης τα λύκεια της Ξυλαγανής και του Ιάσμου κινδυνεύουν να κλείσουν και να συγχωνευτούν. Αυτή είναι όλη η λογική της αναμοριοδότησης των σχολικών μονάδων».

«Η παραμονή των εκπαιδευτικών στα σχολεία της Περιφέρειάς μας (ιδιαίτερα της Θράκης) με ίδια μόρια ή και λιγότερα με αυτά των μεγάλων αστικών κέντρων (Αθήνα-Θεσσαλονίκη, κτλπ), δεν είναι απλά και μόνο μια αντιεκπαιδευτική ρύθμιση», σχολιάζει ο κος Βασιλειάδης κάνοντας  λόγο για μια τιμωρητική και απαξιωτική.

Σύμφωνα με τον κο Βασιλειάδη οι προτάσεις και οι παράμετροι που δεν έλαβε υπόψη ο κ. Γαβρόγλου προκύπτουν με βάση τα παρακάτω χαρακτηριστικά της περιοχή μας:

Η Ροδόπη βρίσκεται στην ευαίσθητη και παραμεθόρια περιοχή  της Θράκης.

Η σύνθεση του πληθυσμού της Ροδόπης έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που δημιουργούν και ιδιαίτερες συνθήκες στις σχολικές μονάδες.

Το μαθητικό δυναμικό,  στα σχολεία εκτός πόλης, αποτελείται σε ποσοστό 80% από Μουσουλμανόπαιδες. Αλλά και στα σχολεία της πόλης υπάρχει σοβαρό ποσοστό παιδιών της μειονότητας, συνεχώς αυξανόμενο τα τελευταία χρόνια. Σημειώνουμε ότι στα ΕΠΑΛ  επικρατεί το μουσουλμανικό μαθητικό δυναμικό. Επίσης, υπάρχουν δύο μειονοτικές σχολικές μονάδες με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά. Η ιδιαίτερη αυτή σύνθεση δημιουργεί την ανάγκη και για ιδιαίτερες διδακτικές και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, οι οποίες επιφέρουν πρόσθετες δυσκολίες στους εκπαιδευτικούς.

Μπορεί να βελτιώθηκε το οδικό δίκτυο πρόσβασης στη Θράκη, αλλά η Ροδόπη στερείται αεροπορικής σύνδεσης. Η άμεση αεροπορική σύνδεση με την πρωτεύουσα και άλλες περιοχές της χώρας τον 21ο  αι. συνιστά βασικό συγκοινωνιακό μέσο.

Η μοριοδότηση της πρωτεύουσας της χώρας μας, αλλά και των άλλων αστικών κέντρων δε μπορεί να είναι οδηγός για την Κομοτηνή, διότι οι γεωγραφικές, πληθυσμιακές, θρησκευτικές, πολυπολιτισμικές και άλλες συνθήκες είναι εντελώς διαφορετικές στη περιοχή μας.

Η Ροδόπη για να συνεχίσει να είναι ελκυστική στην προτίμηση των εκπαιδευτικών (μονίμων, αναπληρωτών, ωρομισθίων) πρέπει να παρέχει τη δυνατότητα επιπλέον μοριοδότησης. Διαφορετικά οι εκπαιδευτικοί θα στρέφονται σε άλλες επιλογές με καλύτερη προσβασιμότητα και καλύτερες συνθήκες εργασίας.

Κινδυνεύουν να υποστελεχωθούν σχολικές μονάδες –οι οποίες εξαιτίας της μεγάλης σχολικής διαρροής που χαρακτηρίζει το νομό μας- τελούν «υπό καθεστώς» μειωμένης οργανικότητας και απλώς επιλέγονται από τους εκπαιδευτικούς λόγω  ικανοποιητικής μοριοδότησης.

Επίσης μια βασική παράμετρο που έλαβε υπόψη ο κ. Γαβρόγλου για τις μοριοδοτήσεις ώστε να κλείσει τμήματα προσανατολισμού και τομείς στα περιφερειακά σχολεία (ΓΕΛ) και ΕΠΑΛ με σκοπό την εξοικονόμηση εκπαιδευτικών και έμμεση απόλυση αναπληρωτών είναι  η απόφαση του υπουργείου Παιδείας με αρ. πρωτ. 108279/Δ2/14-07-2016 (ΦΕΚ 2182 τ.Β’) που συναρτά τη μοριοδότηση των σχολικών μονάδων με τον ελάχιστο αριθμό μαθητών για τη λειτουργία τμημάτων προσανατολισμού στα ΓΕΛ και τομέων στα ΕΠΑΛ. Ενδεχόμενη χαμηλή μοριοδότηση σχολικών μονάδων στη Ροδόπη θα έθετε σε κίνδυνο τη λειτουργία των εν λόγω τμημάτων σε περιφερειακά ΓΕΛ (π.χ. Σάπες), καθώς θα χρειάζονται περισσότερους μαθητές για να λειτουργήσουν, με αποτέλεσμα μαθητές από τον ορεινό όγκο της Ροδόπης (Κέχρος-Χλόη και άλλα χωριά) να μετακινούνται στην Κομοτηνή (περίπου 150 χλμ ). Το ίδιο θα ισχύει και για Ίασμο-Ξυλαγανή. Επίσης στα ΕΠΑΛ της Κομοτηνής θα έχουμε παρόμοιο φαινόμενο λόγω επικείμενης χαμηλής μοριοδότησης, δηλ. να μην λειτουργήσουν κάποιοι τομείς, με αποτέλεσμα οι μαθητές να υποχρεωθούν να φοιτήσουν σε τομείς που δεν θέλουν ή να ταξιδεύουν σε Ξάνθη ή Αλεξανδρούπολη. Η απόφαση αυτή έχει ταξικά χαρακτηριστικά.

Μετά την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στο ΤΑΙΠΕΔ, έχει  ήδη εγκατασταθεί νέος σταθμός διοδίων (Μέστης) στα σύνορα Έβρου – Ροδόπης και σε συνδυασμό με τον ήδη υπάρχοντα  σταθμό στον Ίασμο, το αποτέλεσμα θα είναι η περεταίρω οικονομική επιβάρυνση των εκπαιδευτικών που μετακινούνται καθημερινά από και προς τις σχολικές μονάδες της Ροδόπης.

{Πηγή δημοσίευσης: http://www.xronos.gr/ , της Δήμητρας Συμεωνίδου, 24/8/2018}