Η Περιφέρεια βελτιώνεται τουριστικά, εκτός τουριστικού «χάρτη» η Κομοτηνή

Χρόνο με τον χρόνο η ΠΑΜ-Θ αυξάνει τους τουρίστες της, η Κομοτηνή δεν έχει καταφέρει να προσελκύσει σημαντική μερίδα αυτών – Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Κ. Αντωνιάδης: «Έχουμε κατά μέσο όρο 95% πληρότητα, τα μηνύματα για την τουριστική κίνηση είναι ιδιαίτερα θετικά»

Κάθε χρόνο και καλύτερα πηγαίνει η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης τουριστικά. Σιγά – σιγά η ΠΑΜ-Θ έχει αποκτήσει βαλκανικό τουριστικό έρεισμα, κι αυτό αποτυπώνεται από τους αριθμούς. Ασφαλώς, ο πρωτογενής τομέας παραμένει κινητήριος δύναμη του τόπου, αλλά ο τουρισμός βρίσκει την θέση του, κι αυτό αποτυπώνεται και στο ΑΕΠ της Περιφέρειας, όπου έχει μεν μικρό ποσοστό σε σχέση με τις φημισμένες τουριστικές περιφέρειες, αλλά όχι αμελητέο.

Η Κομοτηνή και η Ροδόπη

Δυστυχώς, σε αυτό το ολοένα κι αναπτυσσόμενο πλαίσιο, η Κομοτηνή φαίνεται – μέχρι στιγμής τουλάχιστον – να αποτελεί την εξαίρεση. Χωρίς θάλασσα και χωρίς κάποιο εναλλακτικό τουριστικό brand name, ασφαλώς είναι δύσκολο η Κομοτηνή να προσελκύσει τουρίστες. Την ίδια ώρα όμως, περιοχές όπως το Φανάρι, έχουν δει αλματώδη τουριστική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, ιδίως μετά το άνοιγμα του κάθετου άξονα. Συνεπώς, δεν μπαίνει όλη η Ροδόπη στο ίδιο «κουβάρι».

«Πρέπει να δούμε και με τους ξενοδόχους της Ροδόπης πως ένα μέρος από αυτούς τους τουρίστες θα τους κρατήσουμε στην περιοχή», εξηγεί στον «Χ» ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Κώστας Αντωνιάδης, αναφερόμενος στις σχεδόν 1,7εκ οδικές αφίξεις μέσω Νυμφαίας το 2018. Προσθέτει, επίσης, ότι πλέον οι τουρίστες επιλέγουν βιωματικό τουρισμό, δηλαδή θέλουν να επισκέπτονται αρκετά μέρη κι όχι απλώς να κάθονται σε ένα ωραίο ξενοδοχείο. Γι’ αυτό το στοίχημα της Ροδόπης είναι να αποδείξει ότι έχει – έστω και σε επίπεδο «πακέτου» νομού – ένα τουριστικό προϊόν, στο οποίο χωρά και η Κομοτηνή. «Με τα νέα δεδομένα μπορεί και η Κομοτηνή να εκμεταλλευτεί το νέο προφίλ του τουρίστα, για να γίνει πιο ελκυστικό το προϊόν μας», προσθέτει ο κος Αντωνιάδης, μη παραγνωρίζοντας όμως και τις αντικειμενικές δυσκολίες που είναι γνωστές σε όλους.

Πολύ θετικά τα φετινά σημάδια στον τουρισμό

Πολύ θετικά είναι φετινά σημάδια τουριστικής κίνησης γενικά σε επίπεδο Περιφέρειας ΑΜ-Θ. «Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και τα μηνύματα για την τουριστική κίνηση στην περιφέρειά μας είναι ιδιαίτερα θετικά. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί στις αρχές του 2019, ιδίως μετά την έκθεση του Βερολίνου που είναι έκθεση σταθμός, τα αποτελέσματα ήταν δυσοίωνα (σ.σ. γενικά για τον τουρισμό). Υπάρχει μείωση τουρισμού σε χώρες όπως Ιταλία, Ισπανία και σε πολλές περιφέρειες. Αλλά στην ΑΜ-Θ ο τουρισμός κινείται σε θετικό πρόσημο, από το 2016 μέχρι και σήμερα έχουμε θετικούς δείκτες», παρατηρεί ο κος Αντωνιάδης, βλέποντας τους τουρίστες να καταφτάνουν 70-75% οδικώς, τους υπόλοιπους αεροπορικώς, κυρίως από Βουλγαρία, Ρουμανία, Τουρκία, αλλά και από Σερβία, Πολωνία, Γερμανία, Μ. Βρετανία.

Αξιόλογο στοιχείο, σύμφωνα με τον κο Αντωνιάδη, είναι πως η ΠΑΜ-Θ, παρά την κακή οικονομική κατάσταση της Τουρκίας, έχει καταγράψει έστω και μικρή αύξηση (0,76%) Τούρκων εισερχόμενων από Κήπους και Καστανιές, το πρώτο εξάμηνο του ’19 σε σχέση με το αντίστοιχο του ’18. 

Επίσης αξιόλογο είναι το ότι «το αεροδρόμιο της Καβάλας έχει σταθερή ανοδική τάση στις αφίξεις. Μόνο τον Ιούνιο του ’19 καταγράφηκαν 150 πτήσεις από Γερμανία και 75 πτήσεις από Μ. Βρετανία. Για πρώτη φορά προσγειώθηκε η low cost αεροπορική εταιρία Ryan Air που συνδέει την Καβάλα με την Πολωνία, καταγράφει ο κος Αντωνιάδης, προσθέτοντας επίσης και την μεγάλη αύξηση τουριστών στα πορθμεία Καβάλας και Κεραμωτής με προορισμό το νησί της Θάσου.

«Γι’ αυτό το καλοκαίρι έχω εικόνα ότι συνολικά έχουμε πληρότητα της τάξης του 95% Ιούλιο και Αύγουστο, δύο πολύ σημαντικοί μήνες», συνεχίζει ο αντιπεριφερειάρχης, παρατηρώντας και έξαρση των Airbnb κυρίως σε Θάσο αλλά και αλλού. Διευκρινίζει ότι η διοίκηση της ΠΑΜ-Θ δεν είναι κατά των Airbnb, ζητά όμως την φορολόγησή τους, όπως φορολογούνται και οι επαγγελματίες του τουρισμού, ώστε να μην υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός. Οι πληρότητες στα καταλύματα στις αμιγώς τουριστικές περιοχές αποδεικνύονται όχι μόνο με τις δηλώσεις του θεματικού αντιπεριφερειάρχη, αλλά και με μία απλή έρευνα σε μηχανές αναζήτησης ξενοδοχείων και ενοικιαζόμενων δωματίων.

Η συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της ΠΑΜ-Θ

Η Περιφέρεια ΑΜ-Θ κρατάει την πόρτα ανοιχτή, προκειμένου να έρχεται σε διάλογο με τους επαγγελματίες τουρισμού σε όλους τους νομούς. Τελικός στόχος είναι, σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη, η αύξηση του συντελεστή ΑΕΠ στην ΠΑΜ-Θ. Το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ή ΑΕΠ) είναι το σύνολο όλων των προϊόντων και αγαθών που παράγει μια οικονομία σε διάστημα ενός έτους, εκφρασμένο σε χρηματικές μονάδες. Με άλλα λόγια είναι η συνολική αξία όλων των τελικών αγαθών (υλικών και άυλων) που παρήχθησαν εντός μιας χώρας σε διάστημα ενός έτους.

Σύμφωνα με την εκτίμηση της ΕΛΣΤΑΤ, το ΑΕΠ της χώρας, σε τρέχουσες τιμές, το 2018 διαμορφώθηκε στα € 184.714 εκ. αυξημένο κατά +2,5% σε σύγκριση με το 2017 (€ 180.218 εκ.). Η άμεση συνεισφορά του τουρισμού στη διαμόρφωση του ΑΕΠ ανήλθε στο 11,7% ή σε περίπου € 21,6 δισ., συνυπολογίζοντας και τα πολλαπλασιαστικά οφέλη, η συνολική συνεισφορά ανέρχεται μεταξύ € 47,4 και € 57,1 δισ., δηλαδή κυμάνθηκε μεταξύ 25,7% του ΑΕΠ και 30,9% του ΑΕΠ. Το 2018 η ΠΑΜ-Θ είχε το 2,1% των εσόδων από το πανελλαδικό ποσοστό εσόδων μέσω τουρισμού, δηλαδή περίπου 443εκ ευρώ. Η άμεση συμβολή τουρισμού στο ΑΕΠ Περιφέρειας με στοιχεία 2018 διαμορφώθηκε στο 6,1%, δηλαδή πάνω από Δυτική Μακεδονία (2,0%), Στερεά Ελλάδα (3,1%), Δυτική Ελλάδα (3,5%), Αττική (3,6%), Θεσσαλία (3,9%), αλλά κάτω από Πελοπόννησο (6,9%), Ήπειρο (7,4%), Βόρειο Αιγαίο (8,8%), Κεντρική Μακεδονία (12,4%), Κρήτη (47,2%), Ιόνια Νησιά (71,2%), Νότιο Αιγαίο (97,1%). Συνεπώς, ακόμη και οι πραγματικοί αριθμοί δείχνουν μία μέτρια εικόνα, κι όχι μία αποκαρδιωτική εικόνα.

Στοίχημα η σύνδεση τουρισμού – πρωτογενούς τομέα

Στοίχημα παραμένει ακόμη και εν έτει 2019 η σύνδεση του τουρισμού με τον πρωτογενή τομέα, με τον κλάδο της αγροδιατροφής και των τοπικών προϊόντων συγκεκριμένα. «Πιστεύουμε στην συνέργεια πρωτογενούς τομέα και τουρισμού», λέει ο κος Αντωνιάδης, φέροντας ως παράδειγμα τον θεσμό της Συνέργειας, αλλά και του ότι «ο Χρ. Μέτιος έχει στο σχέδιο δράσης την ίδρυση της Αγροτοδιατροφικής Σύμπραξης, γιατί ο πρωτογενής τομέας συνδέεται άμεσα με τον τουρισμό». Δεν κρύβει πάντως ότι η ανάδειξη των τοπικών προϊόντων θέλει πολλή δουλειά, αλλά παροτρύνει τους επαγγελματίες του τουρισμού να προτάσσουν τις τοπικές γεύσεις οι οποίες θα εκτιμηθούν από τους τουρίστες.

Πρόβλημα σε Ροδόπη και Καβάλα τα πλευρικά διόδια

Την φετινή χρονιά, με μία μονομερή και δίχως προηγούμενο διάλογο με την αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού, η Εγνατία Οδός ΑΕ άρχισε την κατασκευή πλευρικών διοδίων στον κόμβο Μέστης Ροδόπης και περίπου στο ύψος του Οφρυνίου στο νομό Καβάλας. Αυτοί οι δύο κλειστοί κόμβοι έχουν αντίκτυπο και στην τουριστική κίνηση κυρίως σε Μαρώνεια και στις ακτές Οφρυνίου και πέριξ στην Καβάλα, κάτι που αναγνωρίζει ο αντιπεριφερειάρχης κάνοντας λόγο για «τεράστιο θέμα». Πληροφορεί ότι θα αποσταλεί έγγραφο διαμαρτυρίας προς την Εγνατία Οδό κι εκφράζει την ελπίδα ότι η νέα κυβέρνηση θα αναστείλει τουλάχιστον τη λειτουργία των πλευρικών σταθμών διοδίων για τα επόμενα χρόνια.

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr, του Διονύση Βοργιά, 27/7/2019}