Πως σχολιάζουν οι μητροπολίτες της Θράκης τη συμφωνία Πολιτείας – Εκκλησίας

Πως τοποθετούνται ο μητροπολίτης Μαρώνειας και Κομοτηνής κος Παντελεήμων και μητροπολίτης Αλεξανδρούπολης κος Άνθιμος

Στις 22 Μητροπόλεις της χώρας όπου θα γίνει συστηματική καταγραφή της εκκλησιαστικής περιουσίας, εντάχθηκαν η Μητρόπολη Μαρώνειας και Κομοτηνής, αλλά και οι Μητροπόλεις Αλεξανδρουπόλεως και Διδυμοτείχου, με τους ιεράρχες των δύο πρώτων μητροπόλεων να εμφανίζονται θετικοί στη συμφωνία Πολιτείας – Εκκλησίας.

Επαφές και συστηματικές προσεγγίσεις μεταξύ κυβέρνησης και Αρχιεπισκοπής, που μετρούν ήδη ένα έτος, με κύριο αντικείμενο την καταγραφή και αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, προηγήθηκαν της πρότασης συμφωνίας στην οποία κατέληξαν προχθές ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος. Ένα από τα σημαντικότερα σημεία του κοινού ανακοινωθέντος αφορά τη δημιουργία του Ταμείου Αξιοποίησης Εκκλησιαστικής Περιουσίας. Μέσω αυτού, το κράτος μπαίνει συνέταιρος σε αμφισβητούμενα ακίνητα της Εκκλησίας, καθώς και σε κάθε άλλο περιουσιακό στοιχείο που η Εκκλησία θέλει να παραχωρήσει.

Όπως αποκαλύπτει η «Εφημερίδα των Συντακτών», όλα ξεκίνησαν έναν χρόνο πριν. Η κυβέρνηση, με κεντρικό χειριστή της υπόθεσης τον Αλ. Χαρίτση, αρχικά από τη θέση του στο υπουργείο Οικονομίας και στη συνέχεια από τη θέση του υπουργού Εσωτερικών, είχε αλλεπάλληλες συναντήσεις με τον Αρχιεπίσκοπο και τον πρωτοσύγκελο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, Συμεών. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία του ειδικού προγράμματος του ΕΣΠΑ με τίτλο: «Καταγραφή & Αξιολόγηση της Εκκλησιαστικής Περιουσίας». Μέσω αυτού, για πρώτη φορά θα γίνει η συστηματική καταγραφή της εκκλησιαστικής περιουσίας πανελλαδικά. Στο έργο αυτό έχουν ήδη ενταχθεί 22 Μητροπόλεις της χώρας.

Μητροπολίτης Μαρωνείας  και Κομοτηνής: “Βλέπετε εσείς μέσα από αυτήν την καινούρια τακτική να υπάρχει διαχωρισμός ή σφιχταγκάλιασμα;”

Βλέπετε εσείς μέσα από αυτήν την καινούρια τακτική να υπάρχει διαχωρισμός ή σφιχταγκάλιασμα”, έθεσε το ερώτημα φιλοξενούμενος στο ράδιο Χρόνος 87,5 ο μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής κος Παντελεήμων για να σχολιάσει τη συμφωνία  κάνοντας λόγο καταρχήν για “κουβέντα. Δεν έχει μπει καμία υπογραφή, απλά έχει ξεκινήσει μια κουβέντα την οποία ξεκίνησε ο Αρχιεπίσκοπος που τον σεβόμαστε και του έχουμε εμπιστοσύνη“. Καθώς ο μητροπολίτης φέτος είναι μέλος της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου “τον βλέπω (σ.σ. τον Αρχιεπίσκοπο) πόσο μεθοδικά και με πόση σοφία εργάζεται και πραγματικά τον θαυμάζω. Δεν μπορεί όμως αυτή τη μεγάλη ευθύνη να την σηκώσει μόνος του, θα την σηκώσει μαζί με την ιεραρχία που είναι το ανώτατο διοικητικό όργανο της Εκκλησίας της Ελλάδος”. Αναφορικά με την συζήτηση που άνοιξε μετά τη συμφωνία, ο μητροπολίτης επισημαίνει “θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και εμείς οι θρησκευτικοί για το τι θα πούμε και οι πολιτικοί, γιατί πολλά λόγια παρερμηνεύονται. Δεν ξέρουμε ακόμα τίποτα, αν θα είμαστε δημόσιου ή ιδιωτικού δικαίου υπάλληλοι κτλ. Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας. Αυτά δεν είναι δουλειές που λύνονται στο γόνατο. Θέλει δουλειά, σοβαρότητα, προσοχή και θα δούμε”.

Αναφορικά με την εκκλησιαστική περιουσία της Μητρόπολης ο κος Παντελεήμων διευκρινίζει “δεν θα πάνε στο ταμείο αξιοποίησης, αυτά τα περιουσιακά στοιχεία είναι δικά μας, αν μας πουν ότι ήρθε κάποιο αίτημα για επένδυση θα περάσει από το μητροπολιτικό συμβούλιο, θα το μελετήσουμε και αν είναι συμφέρον για μας γιατί να μην προχωρήσουμε”.

Μητροπολίτης Αλεξανδρούπολης: «Είναι ο αρχιεπίσκοπος ΣΥΡΙΖΑ;»

Βγαλμένο από την τρέχουσα επικαιρότητα ήταν το κήρυγμα του μητροπολίτη Αλεξανδρούπολης Άνθιμου στον εσπερινό του Αγίου Νεκταρίου στις 8 Νοεμβρίου. Εκεί μεταξύ άλλων είπε «Ο ιερεύς δημόσιος υπάλληλος;». Δεν το θέλουμε αυτό. Είναι ταπεινωτικό για το ράσο. Ο ιερεύς δεν έχει οκτάωρο, δεν ιδιωτεύει. Ο ιερεύς είναι καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Ο ιερεύς ξεχωρίζει ακόμα κι από τους ένστολους. Ο ιερεύς φοράει το ράσο πρωί-απόγευμα, όλη τη ζωή του. Ζει δίπλα στο λαό. Λειτουργεί, εξομολογεί, παρηγορεί μέρα και νύχτα. Το έχω δει εγώ σε ναούς της πόλεώς μας -και ξέρω ότι πολλοί επίσκοποι το ζουν- «τηλεφώνησα σε ιερείς και είπα: «Πάτερ, κλείσε το ναό και φύγε, είναι 11 η ώρα. -Μα εξομολογώ… -Ναι, αλλά σε περιμένει στο σπίτι σου η παπαδιά και τα παιδιά σου, έχεις υποχρέωση κι εκεί. Θα ‘ρθουν την άλλη μέρα». Αλλά ο ιερεύς ήταν εκεί με το πετραχήλι στο λαιμό του να εξομολογεί γιατί έτσι ένιωθε την ευθύνη του. Ναι, υπάρχουν και οι εξαιρέσεις“.

Σε άλλο σημείο μίλησε για τον διαχωρισμό Εκκλησίας και Κράτους: “Ο πολιτικός κόσμος από το ’74 και μετά, όλος ανεξαιρέτως, στην Πατρίδα μας λέει και επικαλείται ένα χωρισμό, χωρίς να ξέρει τι σημαίνει χωρισμός Εκκλησίας και Πολιτείας. Εμείς ξέρουμε.

Δεν θα ζητήσουμε χωρισμό ποτέ, αλλά αν μας επιβληθεί θα πούμε «Δόξα τω Θεώ», γιατί δεν θα είμαστε υπεύθυνοι γι’ αυτό που θα ακολουθήσει. Έρχεται, λοιπόν, η εποχή μας, ωριμάζουν οι συνθήκες και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κάθεται με τον πρωθυπουργό να συζητήσει αυτό το θέμα. Και φαίνεται ότι βρίσκεται ένας τρόπος επικοινωνίας και μια συνεννόηση που, εάν περάσει από την ιεραρχία και το κοινοβούλιο, θα φέρει θετικά αποτελέσματα για τους ιερείς και για την Εκκλησία”.

Αναφορικά με τους μισθούς των κληρικών είπε “ο Αρχιεπίσκοπος και η Ιεραρχία θα εξασφαλίσουν τους μισθούς των ιερέων. Είναι αδιανόητο να μην μισθοδοτείται ο κλήρος μετά από όσα πήρε η Πολιτεία από την Εκκλησία. Τέθηκε, λοιπόν, το θέμα της μισθοδοσίας του κλήρου και βέβαια όλος ο πολιτικός κόσμος συλλήβδην είπε ότι όχι μόνο για όσα πήρε η Πολιτεία από την Εκκλησία, ακόμη και να μην έπαιρνε τίποτα, είναι υποχρεωμένο ένα Κράτος να πληρώνει τους θρησκευτικούς λειτουργούς. Άρχισε, λοιπόν, ο διάλογος εδώ και πολύ καιρό.

Το ερώτημα είναι: «Ο Αρχιεπίσκοπος μήπως είναι ΣΥΡΙΖΑ;». Και η απάντηση είναι πολύ απλή. Ο Αρχιεπίσκοπος, όπως και ο κάθε μητροπολίτης είναι υποχρεωμένος να συνεργαστεί με όποιον εκλέγετε εσείς. Αυτόν εξέλεξε ο ελληνικός λαός, μ’ αυτόν είναι υποχρεωμένος, είτε του αρέσει, είτε δεν του αρέσει, να συνεργαστεί επ’ ωφελεία της Εκκλησίας, δηλ. του λαού μας. Δεν υπάρχει περίπτωση να διακοπεί η μισθοδοσία του κλήρου, ούτε καν στο ελάχιστο. Και αυτό το επιβάλλει και το θέλει ολόκληρος ο πολιτικός κόσμος της πατρίδας μας και η Ευρωπαϊκή Ένωση“.

Αναφορικά με την εκκλησιαστική περιουσία, ο μητροπολίτης είπε “από την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους η Εκκλησία υπέγραψε και έδωσε με συμβόλαια στο Κράτος το 97% της ακινήτου περιουσίας (π.χ. Ευαγγελισμός, Αρεταίειον, Σχολή Ευελπίδων, Στρατιωτικό Νοσοκομείο) και κράτησε το υπόλοιπο 3%. Αλλά με καλή και χρηστή διαχείριση -που μακάρι να την αντέγραφε και το Κράτος από εμάς – αυτή η περιουσία ενισχύει το φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας. Η Εκκλησία και οι Μητροπόλεις δεν παίρνουν επιχορηγήσεις από το Δημόσιο. Τα καταφέρνουμε μόνοι μας και, δόξα τω Θεώ, καμιά Μητρόπολις δεν χρωστάει, δεν πήρε δάνειο, δεν έχει καμία οφειλή ή καμία υποθήκη. Αυτό το 3% της εκκλησιαστικής περιουσίας, τα λεγόμενα «διακατεχόμενα», ο αρχιεπίσκοπος και η Ιεραρχία θέλουν να τα αξιοποιήσουν.

Το Κράτος λέει «δικά σας είναι, αλλά δεν έχετε δικαίωμα να τα αξιοποιήσετε». Και όλα αυτά τα χρόνια παραμένουν αναξιοποίητα. Λέει, λοιπόν, τώρα ο αρχιεπίσκοπος «Να τα αξιοποιήσουμε. Να γίνει ένα Ταμείο κι αν θέλετε να πάρετε εσείς, το Κράτος δηλ., το 50% και το 50% η Εκκλησία με τίτλους κυριότητος και να τα αξιοποιήσουμε επ’ ωφελεία του λαού μας». Τι άλλο θα τα κάνει η Εκκλησία δηλαδή; Αυτό είναι που ακούστηκε για ένα Ταμείο. Μακάρι να προχωρήσει και να μπορέσει να αξιοποιηθεί ό,τι απέμεινε. Όλα αυτά στο λαό θα γυρίσουν πάλι. Ό,τι έχει η Εκκλησία για το λαό είναι“.

Συνεδριάζει η Ιερά Σύνοδος, παρών ο μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής
Συνέρχεται την Παρασκευή 16 Νοεμβρίου, σε έκτακτη σύγκλησή της, η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος. Σημειώνεται πως κατά τη διάρκειά της ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος θα πραγματοποιήσει εισήγηση με θέμα: «Ενημέρωση περί της πρότασης της ελληνικής κυβέρνησης επί του θέματος της Εκκλησιαστικής Περιουσίας». Μετά από την εισήγηση θα ακολουθήσει συζήτηση.

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr/, της Δήμητρας Συμεωνίδου, 10/11/2018}