ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Η τοπική αγορά της Κομοτηνής πονάει …και με στοιχεία

8/10 εμπορικά καταστήματα της περιοχής τα πήγαν χειρότερα ή στα ίδια επίπεδα με πέρσι, καλύτερη η κατάσταση στο κέντρο σε σχέση με την περιφέρεια - Σχεδόν τα μισά καταστήματα του κέντρου το 2018 έκαναν πωλήσεις (αλλά σε πολύ μικρό ποσοστό) σε τουρίστες - επισκέπτες

Η τοπική αγορά της Κομοτηνής πονάει …και με στοιχεία. Αυτό προκύπτει από μεγάλη έρευνα που έδωσε στην δημοσιότητα ο Εμπορικός Σύλλογος Κομοτηνής, στο πλαίσιο της ετήσιας κοπής πίτας, που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Κυριακής 3/2 στη Λέσχη Κομοτηναίων. Παρευρέθησαν πλήθος πολιτικών, αυτοδιοικητικών, επιμελητηριακών και το κυριότερο απλοί έμποροι της περιοχής. Την βασιλόπιτα ευλόγησε ο μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής. Η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κική Κωνσταντινίδου βράβευσε τον Δημήτριο Χαμητίδη, ο οποίος ήταν εκ των ιδρυτικών μελών του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής το 1974 και πρόσφερε πολλά χρόνια από το πόστο του γενικού γραμματέα. “Από την έναρξη της λειτουργίας του έως και σήμερα, την θέση του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής κατείχαν οι κ.κ. Αρσένιος Βασιλικός, Ιορδάνης Ερεηλιάδης, Ιωάννης Αγγελίδης, Χρήστος Ρουπγίδης, Νικόλαος Φραντζής, Πέτρος Λιανουρίδης, Αντώνης Φραντζής και Κική Κωνσταντινίδου”, είπε η πρόεδρος, θέλοντας να μην ξεχάσει τους προέδρους που διαχρονικά έχουν καταβάλει την προσπάθειά τους για το τοπικό επιχειρείν.

Η εκδήλωση είχε επίσης φιλανθρωπικό περιεχόμενο, καθώς στηρίχθηκε ο σύλλογος για Παιδιά και Ενήλικες με ΔΑΔ, Αυτισμό & Asperger ΔΑΔΑΑ ν. Ροδόπης. Ο πρόεδρος του συλλόγου Βαγγέλης Λαφτσής απηύθυνε σύντομο χαιρετισμό ευχαριστώντας τον Εμπορικό Σύλλογο και τους παρευρισκομένους για την στήριξη στο έργο του ΔΑΔΑΑ, το οποίο είναι πολυδιάστατο, σημαντικό και αναγκαίο για τα παιδιά της Ροδόπης και τις οικογένειές τους.

Δράσεις  και πάγια αιτήματα του επιχειρείν

Η κα Κωνσταντινίδου ανέδειξε δράσεις και συναντήσεις που αναπτύσσει ο Εμπορικός Σύλλογος Κομοτηνής. Έφερε στο προσκήνιο την σημαντική πρωτοβουλία, σε συνεργασία με τον Δήμο Κομοτηνής, για να κατατεθεί πρόταση για Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου σε Ερμού και πέριξ, όπως σας έχει ενημερώσει αναλυτικά ο “Χ”, ενώ ανέδειξε επίσης η πρόεδρος δράσεις όπως η Λευκή Νύχτα που βάσει στοιχείων έχουν τονώσει το τοπικό επιχειρείν.

Η πρόεδρος είπε ακόμη ότι ο σύλλογος ανέπτυξε μπαράζ επαφών και το 2018 για πάγια ζητήματα του επιχειρείν στην ακριτική Θράκη, τα σημαντικότερα εκ των οποίων είναι τα εξής: Το παραεμπόριο και το υπαίθριο εμπόριο το οποίο ακμάζει στην ευρύτερη περιοχή. Η διασφάλιση της Κυριακάτικης αργίας και του ωραρίου λειτουργίας. Η θεσμοθέτηση του ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού, που θα επιτρέψει την πιο ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων και θα μειώσει το άγχος των επαγγελματιών. Η διασφάλιση της πρώτης κατοικίας των εμπόρων και επιχειρηματιών οι οποίοι πλήττονται τα  τελευταία 9 χρόνια χωρίς καμία ιδιαίτερη μέριμνα. Το πάγωμα των παλιότερων ασφαλιστικών υποχρεώσεων των επιχειρηματιών. Η υπαγωγή στον τουριστικό νόμο του νομού, εφόσον υπάρχει διασυνοριακή σύνδεση και προς βορά και προς ανατολή.

Έρευνα σε 113 εμπορικές επιχειρήσεις

Η πρόεδρος παρουσίασε και την έρευνα που εκπονήθηκε, με δείγμα 113 εμπορικές επιχειρήσεις. Αυτό που κάνει την έρευνα σημαντική, πέρα από τα γενικά στοιχεία, είναι ότι έχει ληφθεί δείγμα όχι μόνο από τις επιχειρήσεις του κέντρου, αλλά και από την περιφέρεια. “Καλύφθηκε όλο το γεωγραφικό εύρος της πόλης της Κομοτηνής μέσω επιτόπιας και τηλεφωνικής συνέντευξης, με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου, και χρόνο διεξαγωγής από 10 έως 21 Ιανουαρίου 2019”, πληροφόρησε η πρόεδρος. Για την έρευνα διαμορφώθηκε η κατηγορία των καταστημάτων της περιφέρειας της Κομοτηνής η οποία περιλαμβάνει 16 κλάδους  και η κατηγορία του κέντρου με 14 επιμέρους κλάδους.

Το πρώτο μέρος της έρευνας παρουσιάζει γενικότερα στοιχεία αναφορικά με το οικονομικό και δημογραφικό προφίλ και συγκεκριμένα της Ροδόπης και του Δήμου Κομοτηνής, ώστε ακόμη και κάποιος που δεν γνωρίζει …να αντιληφθεί αυτό που έχει κατά το παρελθόν καταδείξει και ο “Χ”, ότι η Ροδόπη έχει το δεύτερο χαμηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα στην ΑΜ-Θ (ελάχιστα πίσω από την Ξάνθη) ενώ η ΑΜ-Θ είναι η φτωχότερη περιφέρεια της Ελλάδος, αναφορικά με το κατά κεφαλήν εισόδημα, με έτος αναφοράς το 2016, τελευταίο έτος μέτρησης της ΕΛΣΤΑΤ. Λοιπά στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου έρχονται προς επίρρωση της γενικότερης φτώχειας της περιοχής.

Τα προβλήματα στο κέντρο, φυτοζωεί η περιφέρεια

Μείζονος σημασίας συμπεράσματα βγαίνουν από την αναλυτική έρευνα, τα βασικά στοιχεία της οποίας παρουσιάζει ο σημερινός “Χ”, ενώ επιμέρους στοιχεία θα δούμε σε προσεχές δημοσίευμα.

-Ετήσια μεταβολή του κύκλου εργασιών

Πέντε στις δέκα επιχειρήσεις κατέγραψαν μείωση του ετήσιου κύκλου εργασιών τους (51,4%) το 2018 σε σχέση με το 2017, μόλις δύο στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις παρουσίασαν αύξηση (17,5%) και τρεις στις δέκα επιχειρήσεις  (31,1%) δεν σημείωσαν μεταβολή στον κύκλο εργασιών τους.

Το ποσοστό αύξησης επιμερίζεται ως εξής: 22% για το κέντρο και μόλις 13% για την περιφέρεια. Εξαιρετικά σημαντικός ο πίνακας που ακολουθεί:

 

Πίνακας: Ετήσια μεταβολή κύκλου εργασιών 2018/2017 Κέντρο – Περιφέρεια    

Αύξηση Ίδια επίπεδα Μείωση

Περιφέρεια 13% 33,3% 53,7%

Κέντρο 22% 28,8% 49,1%

Σύνολο 17,5% 31,1% 51,4%

 

– Μηνιαία εξέλιξη κύκλου εργασιών

Ο κύκλος εργασιών/κίνηση του Δεκεμβρίου 2018 συγκριτικά με τον Νοέμβριο του ίδιου έτους αυξήθηκε για πέντε στις δέκα επιχειρήσεις (52,95%) με μέση αύξηση πωλήσεων 20,28%, κάτι που δικαιολογείται από την εορταστική κίνηση. Παρόλα αυτά, τρεις στις δέκα επιχειρήσεις (26,30%) κατέγραψαν μείωση του μηνιαίου κύκλου εργασιών τους, με μέση μείωση 19,73%, ενώ το 20,74% των εμπορικών επιχειρήσεων δήλωσε πως δεν είχε μεταβολή στον κύκλο εργασιών του μεταξύ Δεκεμβρίου – Νοεμβρίου.

Τα στοιχεία εδώ είναι αποκαλυπτικά, αποδεικνύουν εν πολλοίς ότι η αγοραστική κίνηση περιορίζεται στο κέντρο της Κομοτηνής, με την περιφέρεια να φυτοζωεί:

Παρόλα αυτά, αν και είναι πολλές περισσότερες οι επιχειρήσεις του κέντρου που καταγράφουν αύξηση του κύκλου εργασιών τους, η μέση αύξηση είναι μικρότερη σε σύγκριση με τη μέση αύξηση των επιχειρήσεων της Περιφέρειας (13,58% σε σχέση με 26,99%).

– Χειρότερη από πέρσι η εορταστική περίοδος

Οι εμπορικές επιχειρήσεις του κέντρου, δηλαδή της παραδοσιακής αγοράς της Κομοτηνής (με την προσθήκη των καταστημάτων της εστίασης), κλήθηκαν να δώσουν επιπλέον στοιχεία σχετικά με τον κύκλο εργασιών της εορταστικής περιόδου του 2018. Το μεγαλύτερο ποσοστό  (54%) κατέγραψε μείωση του κύκλου εργασιών την εορταστική περίοδο του 2018 σε σύγκριση με του 2017 ενώ το 18,4% Τέλος, το 27,6% κατέγραψε αύξηση του κύκλου εργασιών του.

– Προφίλ των τουριστών και δείκτες κατανάλωσης

Οι ως άνω επιχειρήσεις κλήθηκαν να καταθέσουν και στοιχεία αναφορικά με τους επισκέπτες – καταναλωτές, ώστε να αποτυπωθεί ποσοτικά η εικόνα που παρουσιάζει το εμπορικό κέντρο και να προσδιοριστεί το οικονομικό αποτύπωμα της παρουσίας των τουριστών στην περιοχή.  Άξιο αναφοράς είναι πως το 44,2% των εμπόρων πραγματοποίησαν πωλήσεις σε τουρίστες, ποσοστό που πέρσι ανήλθε στο 53,4%, με το μέσο ποσοστό συμμετοχής τους στον ετήσιο κύκλο εργασιών τους να ανέρχεται στο 5,58%.

Και οι 14 κατηγορίες επιχειρήσεων του κέντρου πραγματοποίησαν πωλήσεις προϊόντων ή υπηρεσιών σε επισκέπτες καταναλωτές. Το μεγαλύτερο ποσοστό καταγράφεται στον κλάδο των Παιδικών Ειδών με  τις πωλήσεις των σχετικών επιχειρήσεων σε επισκέπτες καταναλωτές να καταλαμβάνουν το 12,50% του ετήσιου κύκλου εργασιών ενώ σχετικά υψηλό είναι το ποσοστό των επιχειρήσεων Κοσμήματα – Χρυσός το οποίο ανέρχεται στο 7,50%. Ακολούθησαν οι υπόλοιποι κλάδοι, ενώ εκείνος που είχε την μικρότερη κίνηση από τουρίστες ήταν ο κλάδος ηλεκτρικών ειδών και νέας τεχνολογίας.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το μείγμα των επισκεπτών/ τουριστών για το 2018. Τούρκοι (33%) και Βούλγαροι (31%) είναι οι πιο συχνοί επισκέπτες, ακολουθεί η κατηγορία άλλες χώρες με 22%, οι Ρουμάνοι (7%), οι Ρώσοι (4%) και οι Γάλλοι (2%).

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr, του Διονύση Βοργιά, 5/2/2019}