Κομοτηνή: Αγώνας επιβίωσης για τους επιχειρηματίες

Μεγάλη έρευνα για το επιχειρείν δημοσιοποίησε η Ομοσπονδία Εμπορικών, Βιοτεχνικών και Επαγγελματικών Σωματείων Ροδόπης Ανέστης Βαφειάδης: "Η αγορά της πόλης μας βαδίζει ολοταχώς προς τον βάλτο"

Σιγοσβήνει ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας στην Κομοτηνή. Αυτή είναι η δυστυχής διαπίστωση από μεγάλη έρευνα που έδωσε στη δημοσιότητα η Ομοσπονδία Επαγγελματικών Βιοτεχνικών και Εμπορικών Σωματείων Νομού Ροδόπης σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο Κομοτηνής. Η έρευνα μπορεί να αφορά μόνο στην εορταστική περίοδο του Πάσχα, ωστόσο τα σωρευμένα αρνητικά πορίσματα από το επιχειρείν στην Κομοτηνή το 2018, γεμίζουν φόβο τους επαγγελματίες οι οποίοι κάθε μήνα κάνουν αγώνα δρόμου για να είναι συνεπείς προς τις υποχρεώσεις τους, ενώ δεν είναι λίγοι όσοι παίζουν “κορώνα – γράμματα” κάθε μήνα το λουκέτο της επιχείρησής τους.

Τρεις είναι οι παράγοντες εξαιτίας των οποίων το επιχειρείν στην πόλη εκπέμπει SOS: Πρώτον, το πορτοφόλι του Έλληνα μετά από σχεδόν δέκα χρόνια κρίσης αδειάζει για τα καλά, ενώ και οι καταναλωτές έχουν συνηθίσει πλέον στα λιγότερα. Δεύτερον πολύς κόσμος επιλέγει τα μεγάλα μάρκετ κι όχι τον συνοικιακό επαγγελματία, ενώ και η φυγή χρημάτων προς Βουλγαρία είναι εμφανώς μεγαλύτερη από την αντίστοιχη εισροή. Τρίτον, τα διαχρονικά προβλήματα της περιοχής: Καμία φορολογική ελάφρυνση, σχεδόν καμία εκμετάλλευση του κάθετου άξονα (αντίθετα απώλεια χρημάτων προς την αγορά της Βουλγαρίας).

Κάπως έτσι, η έρευνα βρίσκει 8 στους 10 επιχειρηματίες να βλέπουν λιγότερο ή τον ίδιο τζίρο με πέρσι και περισσότερους από τους μισούς να βλέπουν τον τζίρο μειωμένο. Ακόμη κι όσοι είδαν αύξηση, ελάχιστοι ήταν αυτών που η αύξηση ξεπέρασε το 20%.

Το μόνο ενθαρρυντικό φαίνεται να είναι το στοιχείο ότι το 15% όσων είδαν αύξηση, αυτή καταγράφηκε άνω του 40%. Άρα όσες επιχειρήσεις καινοτομούν και προσφέρουν το κάτι διαφορετικό, φαίνεται να μπορούν να επιβιώσουν και να έχουν καλό κέρδος.

Όσον αφορά στους επιχειρηματίες που είδαν μείωση, για 3 στους 4 αυτή δεν ξεπέρασε το 20% ενώ για τους υπόλοιπους η κατάσταση ήταν πολύ χειρότερη. Αλλά και το 20%, όταν κάθε μήνα ο επιχειρηματίας βγαίνει ίσα-ίσα, είναι “μαχαιριά”.

Χαρακτηριστικό μάλιστα είναι πως από τα πέντε σωματεία για τα οποία υπάρχουν και εξειδικευμένα στοιχεία, κανένας πρατηριούχος υγρών καυσίμων και κανένας οπωροπώλης-λαχανοπώλης δεν είδε αυξημένο τζίρο. “Σωτήρια λέμβο” στην πασχαλινή αγορά, φαίνεται να βρήκαν μόνο οι ζαχαροπλάστες, 40% εκ των οποίων είδαν την κίνηση αυξημένη.

ΕΝΔΟΣΚΟΠΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΕΣΤΗ ΒΑΦΕΙΑΔΗ

“Όσοι είμαστε μέσα στην αγορά και στο κλίμα χαρακτηρίζουμε την κατάσταση αναμενόμενη, γιατί έχουμε δει ότι το 2018 μπήκε με τους χειρότερους οιωνούς.

Κι έτσι η αγορά της πόλης μας βαδίζει ολοταχώς προς τον βάλτο”, ήταν το αρχικό σχόλιο του Ανέστη Βαφειάδη, όπως αυτό εκφράστηκε μέσα από το ράδιο Χρόνος 87,5fm. “Η έρευνα για το Πάσχα δείχνει μία πτώση σε όλη την αγορά, από τρόφιμα έως εμπορικά μαγαζιά και πρατήρια καυσίμων.

Μιλάμε για τεράστια (πτωτικά) νούμερα και το αποτέλεσμα στην τοπική αγορά είναι ζοφερό με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το μέλλον”, υπογράμμισε.

Αναφορικά με τα αίτια της πτώσης, σημείωσε ξανά πως “πολλοί καταναλωτές στρέφονται στα μάρκετ ή στη Βουλγαρία, άρα η πτώση μπορεί να οφείλεται και στους εξωγενείς παράγοντες.

Υπάρχει και το βασικό πρόβλημα ότι έχει μειωθεί η καταναλωτική δύναμη των κατοίκων, ενώ δεν υπάρχει κανένα εισόδημα από το εξωτερικό, δηλαδή το 5% είναι σχεδόν μηδαμινό”, ενώ για το αν υπάρχει οποιαδήποτε “αχτίδα φωτός” απάντησε “ο τουρισμός, δηλαδή το εισαγόμενο χρήμα”.

Παρόλα αυτά υπογράμμισε ότι δεν έχουν γίνει οι κατάλληλες ενέργειες: “Δεν είναι καμπανάκι κινδύνου πλέον είναι SOS, αλλά φαίνεται ότι κανείς δεν μας ακούει, κάναμε και ημερίδες, μιλήσαμε για τον κάθετο άξονα, το παραεμπόριο, τη μείωση της φορολογίας αλλά… Φεύγει εισόδημα και δεν έρχεται εισόδημα”.

Ο κος Βαφειάδης υπογράμμισε ότι η αγορά λειτουργεί αλυσιδωτά και άρα όλοι οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες εντέλει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο θα επηρεαστούν, ενώ εξήγησε ότι η αγορά της Κομοτηνής δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτή πόλεων της Κρήτης ή της Πελοποννήσου ή μεγαλουπόλεων.

Δείτε εδώ αναλυτικά τα στοιχεία από την έρευνα.

 

{Πηγή δημοσίευσης: http://www.xronos.gr/, του Διονύση Βοργιά, 21/4/2018}