Επιμορφωτικές δράσεις την Εκπαίδευση των παιδιών της μειονότητας

Tα πρώτα δέκα χρόνια της λειτουργίας του Προγράμματος o σχεδιασμός προέβλεπε μεγάλο αριθμό επιμορφώσεων υποχρεωτικών και προαιρετικών για τους/τις εκπαιδευτικούς των μειονοτικών σχολείων (του ελληνόγλωσσου και του τουρκόγλωσσου προγράμματος από κοινού) καθώς και των δημόσιων σχολείων. Στη συνέχεια, με την ανάπτυξη των Κέντρων Στήριξης του Προγράμματος (ΚΕΣΠΕΜ), η επιμόρφωση επικεντρώθηκε στους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη που δούλευαν για το Πρόγραμμα, καθώς την επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών της Θράκης ανέλαβαν οι αρμόδιοι θεσμοί του Υπουργείου Παιδείας. Τη φετινή χρονιά, το Πρόγραμμα για την Ένταξη και την Εκπαίδευση των Μουσουλμανοπαίδων (ΠΕΜ) σχεδίασε μια σειρά επιμορφωτικών δράσεων που απευθύνονται στο γενικό πληθυσμό των εκπαιδευτικών απαντώντας σε αίτημα των εκπαιδευτικών, των σχολικών συμβούλων, των στελεχών της εκπαίδευσης και του Υπουργείου Παιδείας.

Ο πρώτος επιμορφωτικός κύκλος (Οκτώβριος και Νοέμβριος 2017) αφορούσε τη Β/βάθμια και οργανώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας αξιοποιώντας ως επιμορφωτές τους συγγραφείς/συνεργάτες των διδακτικών υλικών του Προγράμματος που αναπτύχθηκαν σε προηγούμενη φάση του ΠΕΜ, εγκρίθηκαν από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, τυπώθηκαν από τον «Διόφαντο» και διανεμήθηκαν στα γυμνάσια της Θράκης για το σχολικό έτος 2016-17. Στόχος των επιμορφωτικών σεμιναρίων ήταν η εξοικείωση με το υλικό των εκπαιδευτικών που διδάσκουν τα μαθήματα Γλώσσα, Λογοτεχνία, Ιστορία, Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες σε Γυμνάσια της Θράκης με μουσουλμάνους μαθητές.

Ειδικότεροι σκοποί της επιμόρφωσης ήταν:  α) η παρουσίαση των διδακτικών υλικών και των παιδαγωγικών αρχών στις οποίες βασίζονται, β) η παρουσίαση τρόπων αξιοποίησής τους  ως συμπληρωματικών προς τα χρησιμοποιούμενα βιβλία, με συγκεκριμένα παραδείγματα από την πλούσια εμπειρία των συνεργατών του Προγράμματος κατά την περίοδο πιλοτικής εφαρμογής τους.  Η επιμόρφωση οργανώθηκε από τους σχολικούς συμβούλους Φιλολόγων, Μαθηματικών και  Φυσικών των νομών Ξάνθης και Ροδόπης.

Η επιμόρφωση φιλοξενήθηκε σε γυμνάσια της Ξάνθης και της Κομοτηνής και την παρακολούθησαν 180 εκπαιδευτικοί. Οι εκπαιδευτικοί ήταν στην πλειοψηφία τους νέοι, έδειξαν ενδιαφέρον για τα προτεινόμενα υλικά αλλά και διάθεση να τα αξιοποιήσουν. Όλοι ωστόσο, επιμορφωτές και επιμορφούμενοι, συμφώνησαν ότι απαιτείται συμπληρωματική επιμόρφωση ώστε να μπορέσουν πραγματικά να εντάξουν τα διδακτικά υλικά στην καθημερινή τους πρακτική.

Για τους εκπαιδευτικούς της Α/βάθμιας, σχεδιάζεται ένας επιμορφωτικός κύκλος εστιασμένος στα γλωσσικά μαθήματα. Περιλαμβάνει τρεις θεματικούς άξονες με θεωρητικό και βιωματικό περιεχόμενο, απευθύνεται σε δασκάλους και νηπιαγωγούς και θα πραγματοποιηθεί εκ περιτροπής και στους δύο νομούς, με τη συνεργασία των σχολικών συμβούλων και των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης και Ξάνθης.

Ο πρώτος θεματικός άξονας αφορά τις «Νέες τάσεις στη διδασκαλία της γλώσσας: Στρατηγικές εκμάθησης της δεύτερης/ξένης γλώσσας», ξεκινά στην Κομοτηνή στις  24 Ιανουαρίου για τους εκπαιδευτικούς των μειονοτικών σχολείων και στην Κομοτηνή στις 28 Φεβρουαρίου για τους εκπαιδευτικούς των δημοσίων σχολείων. Θα επαναληφθεί στην Ξάνθη στις 14 και 15 Φεβρουαρίου 2018 για όλους τους εκπαιδευτικούς. Την επιστημονική ευθύνη αυτών των πρώτων επιμορφωτικών συναντήσεων έχει η συνεργάτρια του ΠΕΜ καθηγήτρια στο ΔΠΘ Ζωή Γαβριηλίδου. Θα ακολουθήσει η θεματική «Πρώτη Ανάγνωση και Γραφή: ανιχνεύοντας την εμβέλεια διδακτικών πρακτικών για την προώθηση του γραμματισμού όλων των παιδιών», στις 2 Μαρτίου στην Ξάνθη και στις 10 Μαρτίου στην Κομοτηνή, με επιστημονική ευθύνη της επ. καθηγήτριας στο ΕΚΠΑ, συνεργάτριας του ΠΕΜ Χαράς Δαφέρμου. Η τρίτη επιμόρφωση αφορά «Το παιδικό βιβλίο στο Δημοτικό Σχολείο: κριτήρια επιλογής, παιδαγωγική αξιοποίηση, δραστηριότητες για τους μαθητές», θα διεξαχθεί με ευθύνη των συνεργάτιδων του ΠΕΜ καθηγητριών στο ΑΠΘ Βενετίας Αποστολίδου και Ελένης Χοντολίδου, στις 22 Μαρτίου στην Ξάνθη και στις 23 Μαρτίου στην Κομοτηνή.

Τέλος, όπως πάντα, εξακολουθεί η συνεχής επιμορφωτική διαδικασία για τους εκπαιδευτικούς που έχουν αναλάβει τα μαθήματα του ΠΕΜ, στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια και θα ξεκινήσουν άμεσα για όσους θα εργαστούν στις  τέσσερις κινητές μονάδες.

Βασική επιδίωξη όλων των παραπάνω επιμορφωτικών συναντήσεων είναι να παρέχουν στους εκπαιδευτικούς που θα τις παρακολουθήσουν θεωρητικά και μεθοδολογικά εργαλεία, αλλά και παραδείγματα διδακτικών πρακτικών για την υποστήριξη της μαθησιακής εξέλιξης όλων των παιδιών.

 

{Πηγή δημοσίευσης: https://xanthi2.gr/, 18/1/2018}