Η εκπαίδευση των μουσουλμανοπαίδων εκπαιδεύει και μητέρες

Η Θάλεια Δραγώνα έκανε γνωστό ότι το πρόγραμμα ενέταξε αρχικά στους κόλπους του μητέρες οι οποίες ήθελαν να βοηθήσουν τα παιδιά τους στα μαθήματα, όμως εν τέλει αποδείχθηκε ότι ωφελήθηκαν τα μέγιστα και οι ίδιες

Μία «παράπλευρη» αλλά πολύ ενδιαφέρουσα είδηση προέκυψε από τη συνέντευξη της καθηγήτριας Κοινωνικής Ψυχολογίας του πανεπιστημίου Αθηνών και υπεύθυνης των προγραμμάτων Εκπαίδευσης των Μουσουλμανοπαίδων στη Θράκη Θάλειας Δραγώνα στο ράδιο Χρόνος 87.5 fm, που είχε ως βασικό αντικείμενο τη συνέχιση των προγραμμάτων και στο 2019, αλλά και τις αλλαγές που αυτά έχουν υποστεί.

Ανάμεσα στα άλλα λοιπόν, η κα Δραγώνα είπε ότι εκτός από τα εκατοντάδες παιδιά που συμμετείχαν στα προγράμματα όλα αυτά τα χρόνια που υλοποιούνται, έχουν ωφεληθεί  και μητέρες που τα παρακολούθησαν και μάλιστα με σχεδόν θεαματικά αποτελέσματα. Όπως είπε η κα Δραγώνα, το πρόγραμμα ενέταξε αρχικά στους κόλπους του μητέρες οι οποίες ήθελαν να βοηθήσουν τα παιδιά τους στα μαθήματα, όμως εν τέλει αποδείχθηκε ότι ωφελήθηκαν τα μέγιστα και οι ίδιες.

«Πριν από μερικά χρόνια είχαμε ένα αίτημα εκ μέρους των μητέρων να κάνουν ελληνικά. Αυτό ήταν κάτι άγνωστο όταν αρχίσαμε, τώρα είναι ανθηρότατο. Έχουμε μητέρες κυρίως νέες, γυναίκες πολλές στα Αρριανά, στο Μικρό Πιστό, στην Κομοτηνή, στο Λινό, στα Κιμμέρια που ενδιαφέρονται να μάθουν ελληνικά. Μητέρες που τα παιδιά τους πηγαίνουν και σε δημόσια σχολεία, αλλά και στα μειονοτικά.

Οι πρώτες γυναίκες που ήρθαν με αυτό το αίτημα, ήταν για να βοηθήσουν στα μαθήματα τα παιδιά τους που πάνε στο σχολείο. Νομίζω ότι έγινε φανερό ότι δεν ήταν μόνο αυτό, ήταν τελικά και μια πράξη αυτονόμησης  για τον εαυτό τους.  Στα χρόνια που τις ζήσαμε από κοντά αυτές τις μητέρες το είδαμε αυτό να εξελίσσεται.

Οι μητέρες με σχετική δυσκολία ερχόντουσαν στην αρχή -μέχρι να φύγουν από το σπίτι τους, αλλά φτάσαμε πρόπερσι να τις πάμε εκδρομή και στην Αθήνα. Να φύγουν από το σπίτι τους για τρείς ημέρες, ενώ παλαιότερα τις είχαμε πάει μονοήμερες εκδρομές, στην Θεσσαλονίκη, στην Καβάλα… Άρα οι γυναίκες αυτές διεκδικούν για τον εαυτό τους. Μια μητέρα έδωσε εξετάσεις για να πάρει την άδεια οδήγησης γιατί δεν μπορούσε να διαβάσει τα σήματα, η άλλη πήγε στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, άλλη έδωσε εξετάσεις για το πιστοποιητικό Ελληνομάθειας και πολλά άλλα παραδείγματα. Οι γυναίκες αυτές που κάνουν κάτι για τον εαυτό τους, το θεωρώ αυτό ότι είναι πολύ σημαντικό» λέει χαρακτηριστικά η κα Δραγώνα.

Όσο αφορά το πρόγραμμα τώρα, στην πορεία του χρόνου έχει υποστεί διάφορες μεταβολές, μας  εξήγησε η κα Δραγώνα, αλλά η σημαντικότητά του είναι δεδομένη γι’ αυτό και συνεχίζει να «τρέχει». Το υφιστάμενο θα συνεχιστεί μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2018, ενώ η χρηματοδότησή του ανέρχεται στα 3 εκατομμύρια ευρώ, για τρία χρόνια.

Σύμφωνα με τα ισχύοντα δεδομένα όμως τώρα δεν υπάρχουν οι δομές τα λεγόμενα ΚΕΣΠΕΜ και το πρόγραμμα υλοποιείται στα σχολικά κτίρια.  Αλλά και αυτό ακόμα δεν είναι κατ΄ανάγκη κακό, λέει η υπεύθυνη:  «Όταν ήμασταν στα ΚΕΣΠΕΜ ήμασταν στατικοί, τώρα που δεν τα έχουμε είμαστε πιο κινητικοί. Δηλαδή τώρα πηγαίνουμε σε περιοχές που δεν πηγαίναμε παλιά και δεν έρχονταν και τα παιδιά. Τώρα στα Αρριανά, έχουμε ανθηρή μαθητική προσέλευση. Από τα  Αρριανά και τον Άρατο επίσης τα παιδιά δεν πήγαιναν εύκολα στις Σάπες, ή στην Κομοτηνή, ενώ τώρα πηγαίνουμε εμείς στο σχολείο τους και αυτό είναι πολύ πιο εύκολο για τα παιδιά που μένουν εκεί. Επίσης στον Κένταυρο, στην Ξάνθη, είχαμε πάντα, όπως και τώρα ανθηρή προσέλευση.

Κάνουμε επίσης μαθήματα στην Δευτεροβάθμια στον Κένταυρο, ενώ  τα παιδιά δεν μετακινούνται. Λειτουργούμε ακόμα σε έναν αρκετά μεγάλο αριθμό σχολείων και πολλά τα χρησιμοποιούμε σαν σχολικά κέντρα  και έρχονται σε αυτά και από άλλα σχολεία. Έχουμε πάνω από δώδεκα σχολεία όπου διακινούνται μαθητές,  που άλλες φορές είναι κέντρα και άλλοτε μόνα τους».

Τα προγράμματα παρακολουθούν 1870 παιδιά Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Στη δεδομένη χρονική στιγμή και με βάση τα στοιχεία που μας διέθεσε η κα Δραγώνα, το πρόγραμμα παρακολουθούν 1.870 παιδιά (1.335 Α/βάθμια και 535 Β/βάθμια) και 173 ενήλικες. Σε αυτό, δουλεύουν 59 εκπαιδευτικοί (32 στην Α/βάθμια και 26 στη Β/βάθμια) και τα σχολεία που συμμετέχουν κατανέμονται ως εξής: 11 σχολεία Α/βάθμιας Εκπαίδευσης (που τροφοδοτούνται με παιδιά από άλλα 6 δημοτικά σχολεία) και 42 που επισκέπτονται οι κινητές μονάδες. Σύνολο: 53. Επίσης 8 σχολεία στη Δευτεροβάθμια, που δουλεύουν ως σχολικά κέντρα και τροφοδοτούνται από άλλα 12 σχολεία.

 

{Πηγή δημοσίευσης: http://www.xronos.gr/, του Δήμου Μπακιρτζάκη, 11/2/2018}