Δρόμος Μαρώνειας – Πετρωτά-Όρια Έβρου: Αυτός ο δρόμος θα φέρει την ανάπτυξη ή μήπως όχι;

Η ανθρώπινη παρουσία και …απουσία σήμερα αποδίδει εύγλωττα πως προσδιορίζουν κάποιοι την έννοια της ανάπτυξης και προστασίας ενός τόπου απαράμιλλης ομορφιάς και αξίας – Ένα επιχείρημα που χρησιμοποιούν για την κατασκευή δρόμου είναι η ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων, βάζοντας μέσα και το αρχαίο θέατρο Μαρώνειας που όμως είναι κλειστό και μη επισκέψιμο!

Ιστορία περίπου δύο δεκαετιών έχει αυτός ο δρόμος, ο οποίος κατά καιρούς εξαγγέλλονταν από τους τοπικούς άρχοντες, αλλά πάντα συναντούσε προσκόμματα. Σήμερα μετά την ένταξη της χρηματοδότησής του στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης η υλοποίησή του μοιάζει πιο εφικτή από ποτέ, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι αυτή η εξέλιξη προκαλεί μόνο χαμόγελα. Προκαλεί και προβληματισμό σε όσους γνωρίζουν την αξία της περιοχής από την οποία θα διέλθει, σε όσους ομολογούν ότι είναι ένα έργο που θα φέρει καταστροφή, αν δεν συνδυαστεί με προστασία.

Και ποιος θα διασφαλίσει την προστασία είναι το ζητούμενο, όταν αναφερόμαστε στην κατασκευή του δρόμου που θα συνδέει τη Μαρώνεια με την παραλία των Πετρωτών και τα όρια του νομού Έβρου, προϋπολογισμού 13.679.600 ευρώ. Οι ιθύνοντες κρίνουν ότι ο δρόμος αυτός θα επιτρέψει την ενοποίηση του παραλιακού μετώπου των δύο περιοχών συμβάλλοντας στην κοινή τουριστική και οικονομική τους ανάπτυξη. Με μοναδικό κριτήριο αυτός και χωρίς καμία αναφορά στην προστασία που απαιτεί η περιοχή, προτάσσουν την αναγκαιότητα του έργου. Ένα επιχείρημα που χρησιμοποιούν επίσης είναι η ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων, βάζοντας μέσα και το αρχαίο θέατρο Μαρώνειας που όμως είναι κλειστό, μη επισκέψιμο και ανοίγει μόνο σε ειδικές περιπτώσεις!

Η ανθρώπινη παρουσία και …απουσία σήμερα

Ο δρόμος σήμερα είναι βατός με συμβατικό αυτοκίνητο, για όσους έχουν την υπομονή να τον περπατήσουν. Φυσικά οι ταχύτητες που μπορούν να αναπτυχθούν σε αυτόν είναι πολύ μικρές. Αλλού είναι χωματόδρομος και αλλού στρωμένος. Φυσικά η φθορά του χρόνου και η μη συντήρηση των τμημάτων που είχαν στρωθεί με τσιμέντο προ ετών, είναι κάτι παραπάνω από εμφανής. Η ανθρώπινη παρουσία και …απουσία σήμερα αποδίδει εύγλωττα πως προσδιορίζουν κάποιοι την έννοια της προστασίας. Καταγράφουμε τους δεκάδες, μπορεί και εκατοντάδες, κάλυκες από τα όπλα των κυνηγών, μαζί με τα σκουπίδια που αφήνουν στο πέρασμά τους. Σκουπίδια που μπορούμε να διακρίνουμε σε κάθε σημείο αυτού του ευλογημένου τόπου, από όπου δηλαδή έχει περάσει άνθρωπος. Προχωρώντας προς την ακρόπολη της Αρχαίας Ισμάρας θα δει κανείς τις πεσμένες πινακίδες. Πινακίδες που τοποθετήθηκαν για να ενημερώνουν τους επισκέπτες αλλά ποτέ δεν συντηρήθηκαν. Στην περιοχή υπάρχουν αρχαιολογικοί χώροι, αλλά η πρόσβαση είναι μόνο για …τολμηρούς και πραγματικά απορούμε πως θα καταστούν αυτοί επισκέψιμοι εξαιτίας του δρόμου, όταν το αρχαίο θέατρο Μαρώνειας που έχει άνετη πρόσβαση και έχει συντηρηθεί όλα αυτά τα χρόνια με τις εργασίες της τοπικής Εφορείας είναι σήμερα ερμητικά κλειστό για το κοινό.

Στην υπάρχουσα χάραξη θα πατάει ο νέος δρόμος

Στην υπάρχουσα χάραξη θα πατάει ο νέος δρόμος. Θα ξεκινάει νότια της Μαρώνειας, θα διέρχεται από το αρχαίο θέατρο της Μαρώνειας, θα διασχίζει την περιοχή της Μαρμαρίτσας, θα συνεχίζει πάνω από την παραλία Πετρωτών και τον αρχαιολογικό χώρο Ζώνης και θα καταλήγει στον υπάρχοντα δρόμο προς Δίκελλα. Ο δρόμος, συνολικού μήκους 14,6 χιλιομέτρων, θα ξεκινάει νότια της Μαρώνειας, θα διέρχεται από το αρχαίο θέατρο της Μαρώνειας, θα διασχίζει την περιοχή της Μαρμαρίτσας και τα τείχη της αρχαίας Ισμάρας, θα συνεχίζει πάνω από την παραλία Πετρωτών και τον αρχαιολογικό χώρο Ζώνης – Μεσημβρίας και θα καταλήγει στον υπάρχοντα δρόμο προς Δίκελλα και Μάκρη. Στο τμήμα Μαρώνεια – Πετρωτά, όπου δεν υπάρχουν αρχαιολογικοί περιορισμοί, ο δρόμος θα έχει πλάτος 6,5 μέτρα, ενώ σε σημεία όπου υπάρχουν αρχαιολογικά ευρήματα το πλάτος θα προσαρμόζεται στο διαθέσιμο χώρο. Κατά μήκος του δρόμου θα κατασκευαστούν τέσσερις χώροι στάθμευσης (νότια της Μαρώνειας, στα Μακρά Τείχη, στη Σύναξη και στη διασταύρωση προς Άγιο Ευγένιο) καθώς και δύο φωταγωγημένοι ισόπεδοι κόμβοι (στις διασταυρώσεις με τους δρόμους Μαρώνεια – Άγιο Χαράλαμπο και Πετρωτά – παραλία Πετρωτών).

Το έργο, όπως ευαγγελίζεται ο περιφερειάρχης Χρήστος Μέτιος που υπέγραψε την απόφαση ένταξης στο ΕΣΠΑ, θα αλλάξει το παραλιακό μέτωπο των Περιφερειακών Ενοτήτων Ροδόπης και Έβρου. Το ερώτημα είναι όμως προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο;

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr, της Δήμητρας Συμεωνίδου, 15/6/2019}