Αυξάνονται και το 2018 οι διελεύσεις, προβληματίζει το παραεμπόριο

Σχεδόν 1,5εκ άτομα εισήλθαν στη Ροδόπη μέσω Βουλγαρίας το εξάμηνο Μάιος - Οκτώβριος 2018 - Επικοινωνία με τον υπ. Χρ. Σπίρτζη είχε ο δήμαρχος Κομοτηνής, επαφές και από την αντιπεριφέρεια Ροδόπης, έγγραφο για το παραεμπόριο στη Ροδόπη έχει στα χέρια του ο αν. υπ. Οικονομίας Στ. Πιτσιόρλας

Αυξημένες διελεύσεις, υποσχέσεις στο συρτάρι αλλά και κινητικότητα φορέων της περιοχής στο παρασκήνιο, καταγράφει ο “Χ” αναφορικά με το Συνοριακό Σημείο Διέλευσης Νυμφαίας. Η κύρια πύλη εισόδου στην Ελλάδα από Βουλγαρία, κάτι που αποτυπώνεται αριθμητικά, είναι συγχρόνως μία από τις βασικές πύλες εισόδου προϊόντων. Ένα ζήτημα που χρονίζει, με τους επαγγελματίες να έχουν προβάλει τις δικές τους λύσεις, είναι αυτό του παραεμπορίου μέσω Νυμφαίας, το οποίο αυξάνεται παράλληλα με την αύξηση των διελεύσεων που καταγράφεται κάθε χρόνο.

6 μήνες, σχεδόν 1μιση εκ. είσοδοι

Όπως ενημερώνεται ο “Χ” αρμοδίως το χρονικό διάστημα Μάιος – Οκτώβριος 2018 από το Συνοριακό Σημείο Διέλευσης Νυμφαίας πραγματοποίησαν είσοδο στην χώρα μας 1.463.879 άτομα. Πρόκειται για έναν εξαιρετικά μεγάλο αριθμό, ο οποίος φαίνεται χρόνο με τον χρόνο να αυξάνεται. Το διάστημα που επιλέχθηκε, ήτοι το θερινό εξάμηνο είναι ενδεικτικό, καθώς περιλαμβάνει και τους καλοκαιρινούς μήνες κατά τους οποίους οι αφίξεις, λόγω τουριστών, είναι κατά πολύ αυξημένες σε σχέση με άλλους μήνες. Πάνω από 350.000 διελεύσεις καταγράφηκαν μόνο τον μήνα Αύγουστο.

Χαρακτηριστικό της κίνησης που καταγράφεται είναι πρώτον οι ουρές και δεύτερον ότι πολλές φορές η κίνηση προς Ελλάδα γίνεται από τρία σημεία, ενώ προς Βουλγαρία από ένα σημείο, κάτι το οποίο γίνεται αρμοδίως, ανά χρονικά διαστήματα, προκειμένου υπάρχει αποσυμφόρηση στις ουρές. Παρόλα αυτά οι διακινητές προϊόντων είναι επαγγελματίες στο “αντικείμενό” τους και γνωρίζουν τις ώρες που πρέπει να περάσουν, ώστε οι πιθανότητες να τους σταματήσουν για έλεγχο να είναι λιγότερες.

Ροδόπη καλεί Σπίρτζη

Το τελευταίο διάστημα πάντως οι κρούσεις από τη Ροδόπη προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη είναι αυξημένες. Από τη μία ο δήμαρχος Κομοτηνής Γιώργος Πετρίδης ήρθε σε τηλεφωνική επικοινωνία μαζί του πριν μερικές ημέρες, προκειμένου να του θέσει υπόψη μία σειρά ζητημάτων μεταξύ αυτών, ως κυριότερο, αυτό του παραεμπορίου και το πως αυτό συνδέεται με την διέλευση οχημάτων από τα σύνορα.

Από την άλλη ο αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης Νίκος Τσαλικίδης επιδίωξε συνάντηση με τον υπουργό στην Αθήνα, όπου θα του θέσει πλέον και κατ’ ιδίαν ένα τελεσίγραφο απαιτήσεων της τοπικής κοινωνίας. Αυτά τα αιτήματα θα έρθουν και στον απόηχο νέας ευρείας σύσκεψης με όλους τους παραγωγικούς φορείς της Ροδόπης που θα προκαλέσει ο αντιπεριφερειάρχης το προσεχές διάστημα, αντίστοιχη με την οποία είχε κάνει προ λίγων μηνών, προς τελική καταγραφή όλων των προτάσεων και μαζική διεκδίκηση.

Υποσχέσεις σε παράταση και “κολλημένα” έγγραφα

Την ίδια ώρα υποσχέσεις παίρνουν παράταση και έγγραφα παραμένουν “κολλημένα”. Πέρσι το καλοκαίρι βρέθηκε στην Κομοτηνή ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής, ο οποίος δεσμεύτηκε ότι μέχρι τα τέλη του 2020 όλες οι πύλες εισόδου της Ελλάδας θα έχουν εξοπλιστεί με μηχανήματα X-Ray. Πράγματι το τελευταίο διάστημα υπάρχει προσπάθεια αγοράς τέτοιων μηχανημάτων, καθώς η τελευταία προκήρυξη για έξι νέα μηχανήματα βγήκε στον αέρα στα μέσα Οκτωβρίου, δεν είναι γνωστό όμως πως αυτά θα αξιοποιηθούν.

Μάλιστα, πέρσι τον Σεπτέμβριο – μετά την επίσκεψη Πιτσιλή στη Ροδόπη – στελέχη της Διεύθυνσης Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης με αρμοδιότητα στους συνοριακούς σταθμούς, βρέθηκαν στον ελληνοβουλγαρικό κάθετο άξονα κατ’ εντολή της γενικής διευθύντριας Τελωνείων του υπουργείου, κάνοντας έτσι ένα πρώτο κρίσιμο βήμα στη δημιουργία μόνιμης βάσης τελωνειακών στη Νυμφαία. Και εκεί όμως έναν χρόνο τώρα οι εξελίξεις φαίνεται πως έχουν “παγώσει”.

Αναμονή και αιτήματα στον Στ. Πιτσιόρλα

Την ίδια ώρα, δύο φορές φέτος έχει ακούσει το δριμύ κατηγορώ, αλλά και τις προτάσεις, των εκπροσώπων των επαγγελματιών της περιοχής, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας. Πρώτα στο πλαίσιο της έκθεσης Alexpo και μέσα στο καλοκαίρι σε συνάντηση των επιμελητηρίων ΑΜ-Θ στην Καβάλα, που και στις δύο περιπτώσεις παραβρέθηκε ο αν. υπουργός και παρέλαβε τα αιτήματα. Στην πρώτη θέση της ατζέντας διεκδικήσεων από το ΕΒΕΡ μέσω Αντ. Γραβάνη και την ΟΕΒΕΣ μέσω Αν. Βαφειάδη βρέθηκε η  δημιουργία τελωνειακών υποδομών στη Νυμφαία Κομοτηνής και η εντατικοποίηση των ελέγχων. Ο αναπληρωτής υπουργός δεν έχει δεσμευτεί σε κάτι.

Στους δρόμους;

Μπορεί το μερίδιο της ευθύνης να είναι κυρίως στην κεντρική “σκηνή”, παρόλα αυτά πολιτικοί και φορείς της Ροδόπης δεν φαίνεται να έχουν διεκδικήσει μαζικά μία λύση. Το πρόσφατο παράδειγμα των γειτόνων μας στην Βουλγαρία, οι οποίοι βγήκαν όλοι στους δρόμους με την αύξηση του καυσίμου, ίσως είναι ένα μέσο πίεσης και στην Ροδόπη. Άλλωστε, στην χώρα όπου προεκλογικά πολλά μπορούν να γίνουν, φαίνεται πως αν το ζήτημα δεν προχωρήσει τους επόμενους μήνες, δεν θα προχωρήσει ουσιαστικά ποτέ.

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr/,  του Διονύση Βοργιά, 14/11/2018}